Nadat het lang enkel geloofde in hybrides, lanceerde Lexus in 2020 de 100% elektrische UX 300e, die een plaats kreeg naast de hybride UX 250h. Ondertussen zijn we twee jaar verder en acht het premiummerk van de Toyota-groep de tijd rijp voor een update. Aan de 150 kW (204 pk) en 300 Nm sterke elektromotor verandert er niets, maar de UX krijgt naast wat nieuwe kleuren ook een nieuw infotainmentsysteem en vooral een grotere batterij.
72,8 kWh
Bij zijn lancering werd de UX 300e geleverd met een batterij met een capaciteit van 54,3 kWh, goed voor een rijbereik van 315 km gemeten volgens de WLTP-cyclus. Met de update stijgt die batterijcapaciteit tot 72,8 kWh en krijgt de UX ook een stevige boost qua rijbereik. Wanneer hij voorzien is van 17 duim grote velgen, kan hij tussen twee laadbeurten officieel zo’n 450 km afleggen, een stijging met meer dan 40%! Ga je voor 18-duimers, dan daalt het theoretische rijbereik met 10 km.
Die extra kilometers zal je ook aangenamer kunnen afleggen. Lexus werkte immers aan de structuur van de auto, met extra laspunten voor meer koetswerkstijfheid en extra isolatie voor een stiller interieur. Ook de elektrische stuurbekrachtiging en de schokdempers werden gehercalibreerd.
Hey Lexus
Binnenin maakt de traditionele Lexus-touchpad plaats voor een aanraakscherm waarmee je het nieuwe infotainmentsysteem bedient, met naargelang de uitvoering een afmeting van 8 of 12,3 duim. Maar je moet niet noodzakelijk vingerafdrukken achterlaten op het scherm, het systeem luistert voortaan ook naar ‘Hey Lexus’. Verder is er cloud-based navigatie en draadloze Apple Carplay. Tenslotte krijgt het Lexus Safety System een aantal nieuwe veiligheidssnufjes.
De eerste leveringen van de vernieuwde Lexus UX 300e beginnen in mei van volgend jaar.