Op het salon van Genève stelt Citroën de sympathieke elektrische conceptcar Ami One Concept voor. Net zoals de 2PK in zijn tijd vrije mobiliteit naar een massa mensen bracht, moet deze Ami One Concept stedelijke mobiliteit toegankelijk maken voor iedereen: “met zijn unieke, populaire karakter brengt hij een nieuwe automobiele ervaring”, zo benadrukt Citroën.
Individuele mobiliteit
Met dit concept wil Citroën individuele mobiliteit in de stad heruitvinden. De Ami One Concept werpt zich op als een alternatief voor het openbaar vervoer (bus, tram, metro) en voor individuele vervoersmiddelen zoals fietsen, scooters en steps. Het prototype heeft de vorm van een extreem compacte tweezitter: de auto is slechts 2,5 meter lang, 1,5 meter breed en 1,5 meter hoog.
Zonder rijbewijs
De Ami Concept One is toegankelijk voor iedereen vanaf 16 jaar (afhankelijk van de plaatselijke nationale wetgeving) en richt zich tot stadsbewoners met of zonder rijbewijs. Daarom is de topsnelheid van het karretje begrensd op 45 km/u.
100 kilometer rijbereik
Citroën is vrij spaarzaam met technische gegevens van zijn conceptcar. Het Franse merk wil wel verklappen dat de lithium-ionbatterij hem een rijbereik geeft van 100 kilometer. Aan een openbare laadpaal of een wallbox laat hij zich volledig herladen in 2 uur, maar de Ami Concept One kan ook bij mensen thuis via een gewoon stopcontact worden herladen.
À la carte
Citroën wil de Ami One niet op de klassieke wijze gaan verkopen en bedacht hem eerder voor een carrière “à la carte”, via diverse autodeel- of verhuurformules. Die zijn personaliseerbaar en de auto kan net zo goed worden gebruikt door wie hem 5 minuten, 5 uur als 5 dagen nodig heeft maar ook langere periodes van zelfs 5 maand of 5 jaar zijn mogelijk.