De film ‘Asterix & Obelix in het Middenrijk’ zal vanaf 1 februari in de cinema te zien zijn. Voor de uitwerking van de Franse blockbuster ontstond een originele samenwerking tussen de producent van de film en Citroën. Het merk met de ‘double chevrons’ in zijn logo heeft een ‘Concept Char’, een woordspeling met het Franse woord voor tank of strijdwagen, ontwikkeld voor de opnames. De ontwerpers van de Franse autobouwer zijn er drie maanden mee bezig geweest...

De meest oplettenden hadden het natuurlijk al gezien: dit ding is niets meer of minder dan een knipoog naar de mythische 2 CV, een model dat samen met de originele DS de geschiedenis van Citroën perfect belichaamt. Naast de zeer herkenbare achtersteven van de beroemde stadswagen hebben de ontwerpers van het merk gekozen voor een vering uit everzwijnenblaas, een massief eikenhouten koetswerk, koplampen gemaakt van Gallische helmen met vuurvliegjes en wielen in de vorm van schilden met daarop het Citroën-logo.


De 'Concept Char' is verschillende keren te zien in de film, onder andere wanneer de twee helden zich klaarmaken om hun dorp te verlaten om naar China te trekken. Net als Q in de James Bond-films stelt Hoefnix aan Obelix zijn nieuwe vervoermiddel voor en de duizend en één technologische mogelijkheden die het biedt. De kers op de taart: de 'Concept Char' wordt natuurlijk getrokken door... twee paarden, of 'deux chevaux' in het Frans...



?