BMW is bezig met een elektrisch offensief, met recent onder andere de iX, de XM en binnenkort ook de i7. Maar toch is het merk niet van plan om benzine- en dieselmotoren meteen de rug toe te keren. Het werkt zelfs aan een nieuwe generatie die efficiënter dan ooit moet zijn.

De EU wil dat de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren stopt tegen 2035. Maar 2035 is nog veraf, de laadinfrastructuur staat nog niet op punt en Europa is niet het enige continent waar auto’s verkocht worden. Daarom zet BMW door met de ontwikkeling van motoren op diesel en benzine, zowel zes- als achtcilinders, maar dan zuiniger dan ooit en voorzien van plug-in hybride technologie met een groter elektrisch rijbereik om de evolutie naar elektrisch te begeleiden. Het merk zegt immers de wedloop naar een lagere CO2-uitstoot hoog in het vaandel te dragen.

"Niets is zoals het was"

Hoe die verbrandingsmotoren precies zuiniger gemaakt worden, is voorlopig nog koffiedik kijken. Weber heeft het wel over een volledig nieuwe motorengeneratie, waarbij “helemaal niets is zoals het was” en met iets “volledig nieuw in de cilinderkop”. Wat het ook wordt, Weber zegt dat de efficiëntiesprong bij de zescilinder er één zal zijn zoals die bij BMW nog nooit gezien werd. We wachten vol spanning af. Misschien maken de nieuwe motoren al hun opwachting in de nieuwe 5 Reeks die in de steigers staat. De ontwikkeling gaat trouwens niet ten koste van de ontwikkeling van elektrische voertuigen. Ook daar zet BMW volgens Weber volop in op een grotere efficiëntie van elektrische componenten en batterijen.


?