In haar kruistocht richting duurzaamheid pakt de Europese Unie niet alleen de uitstoot van broeikasgassen en fijnstof aan. Ze richt zich nu ook op zeswaardig chroom of chroomtrioxide, dat op grote schaal wordt gebruikt in de auto-industrie en meer specifiek bij de premiumconstructeurs. Het is echter een extreem giftige chemische verbinding die ernstige gezondheidsproblemen veroorzaakt, waaronder chronische longkanker. Europa wilt de stof dus vanaf 2024 verbieden in de industrie, inclusief de autosector.

Wat zijn de alternatieven?

Chroom en auto's zijn al meer dan 100 jaar lang een liefdesverhaal. Maar met de nieuwe milieu- en gezondheidsnormen zal het binnenkort vermoedelijk gedaan zijn. Sommige constructeurs hebben besloten het voortouw te nemen, zoals Dacia, dat het heeft vervangen door witte inzetstukken, of Polestar, dat er simpelweg volledig mee is gestopt. Volkswagen doet hetzelfde voor zijn elektrische modellen. Het valt nog te bezien wat de luxemerken, waarbij chroom nog steeds heel veel wordt gebruikt, zullen vinden als alternatief voor deze onkuise chemische stof. Misschien vinden ze wel een nieuwe generatie chroom die er hetzelfde uitziet, maar minder schadelijk is voor het milieu en de gezondheid, zoals al met leer is gebeurd. We zullen volgend jaar zien wat het geeft!

?