20210325075958bentleyspeed.jpg
Het is ondertussen een traditie bij Bentley dat elk model een Speed-afgeleide krijgt met een sterkere motor, verbeterde prestaties en een chassis dat iets meer op dynamiek is afgestemd. De in 2017 gelanceerde Continental GT maakt geen uitzondering en zijn Speed-versie is nu klaar.
20210325075912bentleyspeed.jpg
Zijn W12-biturbo met een cilinderinhoud van 6,0 liter ontwikkelt 659 pk en 900 Nm, is gekoppeld aan een ZF-achttrapsautomaat en sleurt het bijna 2,2 ton zware gevaarte van 0 naar 100 km/u in 3,6 seconden. Pas bij 335 km/u verliest hij de strijd met de luchtweerstand.
20210325075945bentleyspeed.jpg
Ter vergelijking: een ‘standaard’ Continental GT W12 ontwikkelt 635 pk en doet 3,7 seconden over de sprint naar 100 km/u. Zo groot is het verschil dus niet, maar de Speed onderscheidt zich door zijn vierwielbesturing en – voor het eerst in een Bentley – een elektronisch sperdifferentieel in de achteras, waardoor hij toch een stuk levendiger zou moeten rijden zonder aan comfort in te boeten.
20210325075946bentleyspeed.jpg
Uiterlijk is de Speed herkenbaar aan zijn bredere dorpels en de specifieke 22-duimse velgen. Later volgt trouwens hoogst waarschijnlijk een nog (veel) radicalere Continental GT Supersports zoals we bij het vorige model al zagen…
20210325075913bentleyspeed.jpg