1. Citroën

De geniale bedenker van de Mini, Alec Issigonis, ging tegen te stroom in. De overgrote meerderheid van de massaproductiemodellen van de jaren ’50 kozen voor de motor achterin en achterwielaandrijving: de VW Kever, de Fiat 500, de Renault Dauphine,… Als Citroën-liefhebber gaf Issigonis echter de voorkeur aan een oplossing met ‘alles voorin’. Alleen ging hij nog verder dan de Fransen door de motor overdwars te monteren en de versnellingsbak eronder te plaatsen, waardoor ze hun carter deelden.


2. Een Martini?

Volgens de legende zou Issigonis de deurvakken zo hebben ontworpen dat er voldoende ruimte was voor de nodige ingrediënten van zijn favoriete drankje: een Martini. In de ene deur was dus plaats voor een fles gin, in de andere voor een Vermouth.

3. Niet binnen maar buiten

Om ruimte te winnen werden de deurpanelen van de Mini langs buiten gelast en waren de scharnieren dus zichtbaar.

4. Ferrari

Enzo Ferrari heeft een Mini Cooper S gehad in de jaren 1960. Andere beroemdheden die een exemplaar hebben gehad zijn onder meer Steve McQueen, Geri Halliwell, John Lennon,…

5. 80 procent

80 procent van de ruimte van de Mini (3,05 meter) gaat naar de passagiers en hun bagage. Een heuse krachttoer die maar weinig auto’s hem nadoen.