1. NSU Spider
De NSU Spider was de eerste auto ter wereld die werd aangedreven door een rotatiemotor – ook wel Wankelmotor genoemd naar de beroemde ingenieur die hem bedacht. De motor blinkt uit door zijn afwezigheid aan trillingen, compacte formaat en hoge specifieke vermogen. Hij wist vele constructeurs te verleiden, waaronder Citroën, Mercedes en Mazda, dat hem tot in 2012 gebruikte in zijn RX-8.
2. Chrysler Turbine
In de jaren 1960 gingen de VS de ruimte veroveren. Dat idee bracht jong en oud aan het dromen en ook de auto ontsnapte niet aan de gekte. Chrysler ontwikkelde een prototype met een gasturbine en bouwde er 55 exemplaren van, die werden verkocht aan zorgvuldig uitgekozen klanten. Het idee om hem verder op de markt te brengen werd uiteindelijk toch opgegeven.
3. Opes Ninfea 800
Lijnmotoren, V-motoren en boxers, die kent iedereen. Opes, een kleine Italiaanse autobouwer, bouwde na de oorlog de Ninfea, waarvan de drie cilinders waren opgesteld in een… stervorm, zoals in vliegtuigen. Verwacht geen supersonische prestaties, want de krachtigste versies ontwikkelden nog geen 25 pk. In zover wij weten bestaat er vandaag geen enkel exemplaar meer van…
4. Knight-motor
Vandaag hebben de meeste motoren vier kleppen per cilinder. De Knight-motor had er… geen enkele. Hij gebruikte het principe van ‘schuivende mantels’, waarbij mantels in de cilinders op en neer gingen en zo spleten vrijmaakten of afsloten waarlangs de uitlaatgassen ontsnapten. Deze motoren waren extreem stil – geen enkele klep om tegen de cilinderkop te tikken – maar verslaafd aan olie. Ze zijn in de tussenoorlogse periode gebruikt door onder meer Minerva, Peugeot, Panhard en Voisin.
5. Bugatti Veyron
Toen de Veyron in 2005 werd voorgesteld, gooide hij de wereld van de hypercars door elkaar. Zijn motor, waarvan een verbeterde versie vandaag nog de Chiron aandrijft, maakte sensatie door zijn kolossale eigenschappen: 16 cilinders in W-opstelling, 8 liter cilinderinhoud, 4 turbo’s, 4 radiatoren en 1.001 pk. Wat een waanzin…
6. Koenigsegg Gemera
Een uitzondering op de regels hier. Ook vandaag zijn er nog een paar motoren die ons kunnen verrassen, zoals die van de nieuwe supercar van Koenigsegg. De kleine driecilinder van twee liter ontwikkelt namelijk… 600 pk en 600 Nm. Bijzondere detail aan deze motor: hij heeft geen nokkenas omdat zijn kleppen worden bediend door elektro-hydropneumatische stoters.