Met de Mustang Mach-E heeft Ford een bestseller te pakken. Een elektrische SUV-coupé is sowieso een populaire keuze dezer dagen, en overgoten met een sausje dat aan de legendarische Mustang doet denken, helpt die populariteit nog wat op te krikken. Puristen stonden op hun achterste poten, maar het blijkt wel een succesformule voor Ford. 88% van de Mustang Mach-E kopers komt van bij een ander merk. Toch waren er voor sommige eigenaars een aantal tekortkomingen die Ford nu probeert op te lossen.
Gratis updates
Geen terugroepactie met technische ingrepen bij de dealer, wel gewoon een gratis software-update die via het SYNC-systeem van de auto gestuurd wordt. Het is nu eenmaal 2022… Het verrassende resultaat van die software-update is dat er voortaan 1.000 kilo aan de trekhaak van de Mustang Mach-E ‘Extended Range’ mag (zowel de uitvoeringen met twee- als vierwielaandrijving), terwijl dat voordien slechts 750 kg was. Genoeg voor veel eigenaars om wel een zwaardere aanhangwagen, caravan of boot achter hun elektrische Mustang te hangen. Ongetwijfeld heeft het te maken met de afstelling van de motor, maar de vraag is hoe die aanpassingen wettelijk gezien geïnterpreteerd moeten worden. Op het gelijkvormigheidsattest staat immers nog steeds een sleepvermogen van 750 kg vermeld...
Maar dat sleepvermogen is niet de enige verbetering dankzij de update. Ook de ‘one pedal driving’ functie, waarbij je enkel het gaspedaal gebruikt om te versnellen, maar ook om te remmen, wordt gehercalibreerd. Daarnaast laadt de Mustang Mach-E ook sneller wanneer de batterijcapaciteit boven de 80% zit, waarbij het laadvermogen bij de meeste elektrishe auto’s begint af te nemen. Ford heeft het over een 37 minuten kortere laadtijd van 80 naar 90% batterijcapaciteit, al is dat ongetwijfeld een cijfer dat van toepassing is op ‘traag’ AC-laden.