Onlangs deelde Ford mee dat de prijzen van de Mustang Mach-E in de VS naar beneden gingen “om competitief te blijven”. In Europa werden de prijzen niet aangepast, al herzag het merk in ons land wel zijn commerciële voorwaarden voor het model – lees hogere kortingen. Maar de catalogusprijs van de 100% elektrische cross-over van Ford zou binnenkort wel eens een duik kunnen nemen.

Niet voor alle versies

Ford heeft immers aangekondigd dat het een nieuwe batterijchemie gaat introduceren op zijn Amerikaanse elektrische modellen, de F-150 Lightning en de Mustang Mach-E. Later dit jaar zullen die aangeboden worden met lithium-ijzerfosfaat (LFP) batterijen. Dat type batterijen wordt al gebruikt door een aantal merken, waaronder Tesla en BYD, en ze zijn goedkoper omdat ze geen gebruik maken van zeldzame en dure metalen als nikkel en kobalt. Als Ford die kostenbesparing doorrekent, zal een Mustang Mach-E binnenkort dus goedkoper worden. Het merk bouwt voor die batterijen een nieuwe fabriek in het Amerikaanse Michigan, die pas tegen 2026 operationeel zal zijn. In de tussentijd gaat het batterijen van het Chinese CATL gebruiken.

Niet alle uitvoeringen zullen echter uitgerust worden met LFP-batterijen, omdat er ook een aantal nadelen aan vasthangen. Ze zijn dan wel goedkoper en gaan langer mee, maar ze slaan minder energie op, kunnen die ook minder snel afgeven en zijn minder bestand tegen koude temperaturen. De ‘bravere’ versies van de Mustang Mach-E zullen dus waarschijnlijk LFP-batterijen krijgen, terwijl de sportievere uitvoeringen cellen met nikkel-kobalt-mangaan (NCM) zullen behouden.