De Britse Mazda-invoerder werkte onlangs samen met Coryton om door het land te rijden in een volledig originele MX-5, die gebruikmaakt van SUSTAIN 100 Percent. Daarbij passeerde de roadster op de circuits van Anglesey, Oulton Park, Knockhill en Kirkistown om de efficiëntie te testen van deze duurzame brandstof die uitsluitend uit landbouwafval wordt gemaakt.


Geen verschil, behalve het verbruik...

Na de analyse van de gegevens die langs de 1.600 km route en op de verschillende circuits zijn verzameld, zag Mazda geen verschil in prestaties. De 184 pk sterke 2.0 viercilinder van de roadster verbruikte gemiddeld 6,2 liter per 100 km. Dat is iets minder dan het officiële cijfer van 6,9l/100km wanneer hij met gewone loodvrije benzine wordt getankt. 


Een interessante piste?

"We zijn blij dat we met Mazda hebben samengewerkt aan dit project, dat een uitstekende auto combineert met een duurzame brandstof om meer dan enkel de rondetijden te doen dalen," zegt Coryton-directeur David Richardson. Hij voegde er ook aan toe dat "duurzame brandstoffen klaar zijn om gebruikt te worden door auto's met verbrandingsmotoren." De industrie heeft alleen steun nodig om haar activiteiten uit te breiden. Dat is een piste die Mazda duidelijk graag wil onderzoeken om de uitstoot van zijn bestaande modellen met verbrandingsmotor terug te dringen.