1. 4de generatie

20191226143948toyotayaris.jpg

In 2020 lanceert Toyota alweer de vierde generatie van zijn Yaris. In 2000 kwam de eerste op de markt. Destijds was hij het eerste model dat Toyota specifiek voor Europa had bedacht.

2. +5 centimeter

20191226143903toyotayaris.jpg

De nieuwe Yaris blijft quasi exact even lang als zijn voorganger (-0,5 centimeter). Door korter te blijven dan 3,95 meter blijft hij zeer compact in zijn segment. Maar hij gebruikt zijn nieuwe platform wel om zijn wielbasis met 5 centimeter op te rekken zodat er achterin meer beenruimte beschikbaar is.

3. -4 centimeter

20191226143949toyotayaris.jpg

Tegelijk ziet de Yaris zijn dak met 4 centimeter zakken. Dat geeft hem een sportiever uiterlijk. Zijn nieuwe proporties doen echter geen afbreuk aan de hoofdruimte, want ook de stoelen zijn lager ingeplant. Het zwaartepunt van de nieuwe Yaris ligt trouwens 15 millimeter lager dan in de huidige generatie.

4. 10’’

20191226144019toyotayaris.jpg

Toyota geeft zijn nieuwe Yaris een groot head-up display: 10 duim. Het projecteert naast de traditionele informatie ook diverse waarschuwingen rond het rijden op de voorruit, zoals navigatie-instructies en snelheidsbeperkingen.

5. 3-cilinder

20191226143905toyotayaris.jpg

Naast de heel sportieve 1.6 van meer dan 250 pk die het voorrecht is van zijn sportieve GR-versie krijgt de Yaris een nieuwe driecilinder. Die is 1,5 liter groot en zit uiteraard in een hybride aandrijflijn. Het systeemvermogen ligt 15 procent hoger dan in de huidige hybride Yaris en piekt op 115 pk.

6. -20 procent

20191226143904toyotayaris.jpg

Deze nieuwe hybride aandrijflijn van de vierde generatie doet het verbruik van de hybride Yaris met 20 procent dalen in vergelijking met de huidige versie. Die laatste was gehomologeerd op 4,8 l/100 km en 108 g/km volgens de WLTP-norm. Dat betekent dus dat de nieuwkomer naar 3,8 l/100 km en 86 g/km zakt volgens de WLTP-norm.

7. -27 procent

20191226144018toyotayaris.jpg

Om tot dat lagere verbruik te komen maar ook pittiger te kunnen accelereren heeft Toyota gekozen voor een nieuwe lithium-ionbatterij. Die is krachtiger en 27 procent lichter dan de nikkel-metaalhydride batterij die in de huidige hybride Yaris wordt gebruikt.