1. 1992
Begin de jaren 1990 startte Toyota de ontwikkeling van een elektrisch voertuig met brandstofcel. Dat leidde in 2014 tot de lancering van het eerste productiemodel op waterstof van Toyota, namelijk de Mirai. Vandaag, eind 2020, komt zijn opvolger Mirai II.
2. 4.957 millimeter
De Mirai heeft nog steeds de vorm van een lange berline van bijna 5 meter. Alle technische onderdelen moeten namelijk ergens een plaats krijgen. De grote Japanner maakt nu echter meer werk van zijn uiterlijk en kiest voor een lagere (zijn totale hoogte neemt met 6,5 centimeter af), sportievere en mooiere look.
3. 5 plaatsen
Deze nieuwe Mirai staat op het grote GA-L-platform van Toyota. Hij gebruikt dat om er zijn waterstoftechnologie op een andere manier in te integreren. Zo verhuist de brandstofcel van achterin de wagen naar het motorcompartiment. Daardoor wordt de nieuwe Mira een echte vijfzitter, terwijl zijn voorganger slechts vier zitplaatsen bood.
4. 5,6 kg
De tweede Mirai heeft drie waterstofreservoirs, die in een T-vorm zijn gemonteerd. De langste is in lengterichting ondergebracht, onder de vloer, terwijl de twee kleinste dwars zijn geplaatst. Een zit onder de achterbank, de andere onder de koffer. De vorige generatie van de Mira kon slechts 4,6 kilo waterstof meenemen.
5. 650 kilometer
Een rechtstreeks gevolg daarvan is dat het rijbereik van de Mirai II groter is. Samen met een verbeterd rendement voor de aandrijflijn kan hij zo 30 procent meer rijbereik beloven dan zijn voorganger: 650 kilometer tussen twee tankbeurten. Dat komt goed uit, want het aantal tankstations waar je waterstof kan tanken is vandaag uiterst zeldzaam.
6. 128 kW
Hoewel de Mirai met zijn brandstofcel zijn eigen stroom maakt, blijft hij een elektrische auto. Hij wordt aangedreven door een elektromotor van 128 kWh of 174 pk. Dat is een ‘bescheiden’ vermogen voor een auto van 1.950 kilo. De Mira sprint van 0 naar 100 km/u in 9,2 seconden.
7. 64.470 €
Met de introductie van deze tweede generatie van de Mirai heeft Toyota de ambitie om de verkoopcijfers te vertienvoudigen in vergelijking met de eerste Mirai. Die groei moet vooral worden gedragen door een zowat 20 procent lagere aankoopprijs. Zo kost de nieuwe generatie in België 64.470 euro, tegenover 79.900 euro voor zijn voorganger.