Rappers en andere patsers in heel Noord-Amerika lachen deze dagen hun gouden tanden bloot, want Cadillac heeft zopas zijn nieuwe Escalade onthuld. Al sinds 1999 staat dit gevaarte synoniem voor alle overdaad waar wij hier in Europa de Verenigde Staten soms mee associëren, en deze nieuwkomer doet geen poging om het subtieler aan te pakken. Op een ladderchassis monteert Cadillac als vanouds een 5,3 meter lang koetswerk vol chroom en allerlei details die zijn stoerheidsgehalte moeten opkrikken, zoals een gigantisch radiatorrooster, elektrisch uitklappende treeplanken en velgen van 22 duim. Het gevaarte heeft drie stoelenrijen met overal voldoende beenruimte én daarnaast nog eens 772 liter koffer. Als je de twee achterste rijen neerklapt, dan heb je liefst 3 kubieke meter stouwruimte. Omdat in America everything bigger is, is dit echter maar de basisversie. Er is als optie ook de Escalade ESV, die nog eens 40 centimeter langer is en nog meer been- en kofferruimte biedt. Als bestuurder kijk je op een gigantisch scherm van 38 duim, dat in drie stukken is opgedeeld.
Diesel
Onder de motorkap ligt uiteraard een vette V8 van 6,2 liter, die hier 426 pk en 623 Nm ontwikkelt. Verrassend nieuws is echter dat Cadillac de Escalade voor het eerst ook aanbiedt met een 3.0-zescilinder-in-lijn van 281 pk en (eveneens) 623 Nm die op diesel loopt. Beide motoren zijn gekoppeld aan een tientrapsautomaat. Daarmee zal dit gevaarte behoorlijk goed presteren in een rechte lijn, maar ondanks MagneRide-schokdempers en luchtveren zullen bochten minder zijn ding zijn. Vorige generaties Escalade waren meestal ook in Europa verkrijgbaar en de dieselmotor suggereert dat dat ook nu het geval zal zijn, al is nog niets officieel bevestigd.