Na het verdwijnen van de Impreza uit de Belgische Subaru-catalogus blijft enkel de daarop gebaseerde XV-versie in het gamma, naast de Forester, Outback en de elektrische Solterra. Maar in Japan heeft het merk nu de opvolger van de XV voorgesteld, die de Amerikaanse benaming wereldwijd moet introduceren, de Crosstrek.
Nieuwe look, meer technologie
De Subaru XV kreeg vorig jaar nog een kleine update, maar zijn dagen zijn geteld, al zal het nog tot volgend jaar duren voor hij in productie gaat en het nog wat langer zal duren voor hij in onze contreien verkrijgbaar zal zijn. De Japanners noemen het de derde generatie van de XV/Crosstrek, maar op het eerste zicht lijkt de basis niet veel af te wijken van de huidige model, afgezien van de andere bumpers en lichtblokken.
Op technologisch vlak zou het model er wel sterk op vooruitgaan, met name in het interieur. Daar is er op het dashboard plaats voor een grote, verticaal geplaatst infotainmentscherm, hoewel de tellerpartij analoog blijft. Wel kondigt Subaru een lange reeks rijhulpsystemen aan en wordt er gewerkt aan meer koetswerkstijfhijd en een directer stuur voor meer rijplezier.
50 jaar vierwielaandrijving
Uiteraard blijft de Crosstrek het vermogen van zijn boxermotoren, al is er voorlopig enkel sprake van een 2 liter viercilinder met mild hybrid ondersteuning, verdelen over de vier wielen.
Geen toeval, want tegelijkertijd met de voorstelling van het nieuwe model viert Subaru ook de vijftigste verjaardag van de vierwielaandrijving bij het merk. Het eerste model dat daar bij het merk over beschikte was de Leone 4WD Station Wagon, die in 1972 gelanceerd werd. Op de foto is hij te zien naast de allereerste auto van Subaru, de 360, en trotse CEO Tomomi Nakamura.