Met 718.598 nieuw verkochte auto’s in september van dit jaar is de Europese automarkt teruggevallen op zijn niveau van 1995, of 23,1 procent gekrompen in vergelijking met 2020. Vorig jaar hebben de constructeurs zich nog kunnen herpakken na het einde van de lockdown, maar vandaag, één jaar later, wordt de conjunctuur gekenmerkt door een “gebrek aan voertuigen als gevolg van het tekort aan halfgeleiders”, zo meldt de Vereniging van Europese autoconstructeurs.

De grootste markten noteerden dalingen van twee cijfers. Tussen september 2020 en september 2021 is de Duitse markt bijvoorbeeld met 25,7 procent gekrompen, de Italiaanse met 32,7 procent, de Franse met 20,5 procent en de Spaanse met 15,7 procent. België doet niet beter, met een val van 26 procent.

Chips gevraagd!

De vraag naar elektronische onderdelen blijft zeer groot in de autosector nu auto’s steeds meer met allerlei soorten elektronische systemen worden uitgerust. En nu de activiteiten terug aantrekken na de opheffing van de beperkingen om gezondheidsredenen merken constructeurs dat ze in concurrentie gaan met andere chipverslindende industrietakken (computers, smartphones of andere geconnecteerde objecten). Die gaan aan de haal met een groot deel van deze onderdelen, die hoofdzakelijk in Azië worden geproduceerd.

Pessimisme

Indien het tekort “niet snel kan worden opgelost zullen de verwachtingen nog naar beneden moeten worden bijgesteld” voor oktober, zo gaf afgelopen dinsdag de Britse vereniging van autoconstructeurs (SMMT) aan. Deze situatie zou “een groot deel van 2022 doorzetten”, temeer nu “nieuwe opflakkeringen van de Delta-variant van Covid belangrijke producerende landen in Oost-Azië treffen”.

In september kon enkel de Koreaanse groep Hyundai-Kia stijgende verkoopcijfers noteren. Maar in de eerste negen maanden van het jaar trokken leiders Volkswagen en Stellantis zich aardig uit de slag, met een groei van 8,1 procent in de verkoopcijfers van de Duitse groep en 8,3 procent voor het Italiaans-Frans-Amerikaanse conglomeraat. Daartegenover staat dat de Renault-groep ondanks de mooie prestaties van Dacia zijn verkoop zag dalen sinds het begin van het jaar (-6,5 procent). Hetzelfde geldt voor Daimler (-5,6 procent), Ford (-11,2 procent) of Nissan (12,4 procent).


?