Elk jaar maakt het strategische consultancybureau Interbrand een klassement op van de 100 sterkste merken ter wereld, ongeacht in welk domein ze actief zijn. Het is een soort barometer voor de gezondheid van een reeks industriële sectoren, waaronder ook de autosector.

Om dit klassement op te maken houden de analysten van Interbrand rekening met drie hoofdelementen: de financiële prestaties van de producten (of diensten), de invloed van het merk op de eindkeuze van de consument en, tot slot, de kracht van het merk ofte zijn premiumstatus en financiële gezondheid.

“Ingewikkeld” jaar

Wereldwijd bezetten niet geheel verrassend de giganten uit de technologiesector de eerste plaatsen van het podium: Apple, Amazon en Microsoft zagen alle drie hun beurswaarde het voorbije jaar fors stijgen. De gezondheidscrisis heeft de autosector daarentegen geen deugd gedaan, want de verkoopcijfers kregen het voorbije jaar een flinke deuk. Daardoor zagen heel wat autobouwers hun waarde dalen. Enkel Hyundai ging er met 1 procent op vooruit tot 14,3 miljard dollar. Tesla keert op krachtdadige wijze terug naar het klassement (12,8 miljard dollar) nadat het er in 2017 was uitgedonderd.

Net zoals in de vorige uitgaves wordt de eerste plaats onder de autobouwers nog steeds bezet door Toyota, hoewel dat 8 procent van zijn beurswaarde zag verdampen (51,6 miljard dollar). Over alle sectoren heen is Toyota het zevende krachtigste merk ter wereld. In de autowereld worden de plaats achter het Japanse merk ingenomen door twee Duitse constructeurs: Mercedes-Benz en BMW.

Ook Britse en Italiaanse automerken zijn de lijst te vinden, maar is daarentegen geen enkele Franse autobouwer te zien. Dat is onder meer te verklaren door de afwezigheid van premiummerken in Frankrijk, waar men zich liever concentreert op middenklasseproducten die bovendien die naar de VS worden uitgevoerd.

De 10 sterkste merken zijn:

1. Toyota (51,6 miljard dollar)
2. Mercedes-Benz (49,7 miljard dollar)
3. BMW (39,8 miljard dollar)
4. Honda (22 miljard dollar)
5. Hyundai (14,3 miljard dollar)
6. Tesla (12,8 miljard dollar)
7. Ford (12,6 miljard dollar)
8. Audi (12,4 miljard dollar)
9. Volkswagen (12,3 miljard dollar)
10. Porsche (11,3 miljard dollar)