Een lek binnen de Duitse auto-industrie toont aan dat Daimler, het moederhuis van Mercedes, de andere constructeurs van het land een rad voor ogen heeft gedraaid. Daimler was namelijk in gesprek met de VW-groep en de BMW-groep voor een gezamenlijke ontwikkeling van centrale software voor auto’s. Alleen wisten BMW en Volkswagen niet van elkaar dat ze met Mercedes aan het praten waren. Ze dachten allebei recht te hebben op een exclusieve samenwerking. Op donderdag 26 maart is de bom echter gebarsten toen de Duitse krant Süddeutsche Zeitung op haar website het dubbelspel van Daimler aan het licht bracht. Mercedes staat met de billen bloot en niemand weet hoe de onderhandelingen nu verder zullen verlopen.
Zwakke plek
Nu is dit soort bedrog niet uniek in de auto-industrie, maar wat het verhaal extra pijnlijk maakt, zijn de commentaren van insiders in het artikel van Süddeutsche Zeitung: de Duitse constructeurs geven zelf aan dat ze ondanks de technische verfijning van hun automodellen met een grote achterstand kampen op het vlak van software. “Op dit moment heeft Tesla, de concurrent uit de VS, een mijlengrote voorsprong,” zo schrijft de krant. Waarom slagen de Duitsers er met hun enorme financiële slagkracht niet in om hun achterstand in te lopen op een constructeur die amper 500.000 auto’s per jaar maakt? “Het is een absolute catastrofe. We geraken gewoon niet aan de juiste mensen”, zo verklapt een insider aan de krant. De broodnodige jonge IT’ers willen niet voor de auto-industrie werken, die in Duitsland veel van haar prestige is verloren door Dieselgate.
ID.3
Nochtans heeft vooral Volkswagen heel dringend nood aan goede softwareontwikkelaars. Eind februari 2020 verscheen in het Duitse Manager Magazin een artikel over productieproblemen van de elektrische middenklasser ID.3 van Volkswagen. 20.000 exemplaren zouden op parkings wegkwijnen omdat de centrale software vol problematische bugs zou zitten. Volkswagen ontkende nadien expliciet de beweringen van Manager Magazin, maar Süddeutsche Zeitung rakelt het verhaal weer op en beweert dat de auto’s nog steeds immobiel zijn. “Het gaat niet geweldig. […] Bepaalde functies zullen pas na levering van de auto’s kunnen worden geactiveerd”, zo zegt een bron tegen de krant. Een andere insider is veel pessimistischer: “Deze zomer zullen we wel wat auto’s kunnen tonen, maar die knutselen we met de hand in elkaar om toch iets concreets te kunnen bieden. Met massaproductie heeft dit niets te maken”. Ter herinnering: om aan de Europese CO2-boetes te ontsnappen, zou Volkswagen dit jaar nog minstens 100.000 ID.3’s moeten kunnen leveren…