De Subaru Forester is een van de bekendste modellen van de kleine Japanse constructeur (die in België jaarlijks slechts zo’n 500 wagens verkoopt) en maakt al sinds 1997 deel uit van het gamma. Deze zesde generatie werd al in november 2023 voorgesteld in de Verenigde Staten, maar het duurt altijd een tijdje voor nieuwe Subaru’s hun weg vinden naar Europa. Het is een volledig nieuw model, maar wel nog gebouwd op het oude platform, met ook nog steeds dezelfde ‘e-Boxer’ mildhybride benzinemotor. Subaru is namelijk van plan deze soort verbrandingsmotor te blijven aanbieden “zolang het wettelijk kan”. Is deze klassieke aanpak precies wat we missen bij nieuwe auto’s, of mocht er toch iets meer moderniteit zijn?
Design Subaru Forester
De zesde generatie Subaru Forester deelt zijn platform met zijn voorganger uit 2018, maar dat zou je op het eerste gezicht niet meteen zeggen. Zijn uiterlijk is namelijk volledig nieuw, met een design dat meer in de breedte gaat. De koplampen hebben nu een zwarte achtergrond en zijn verbonden door een lijn die door de grille en het merklogo gaat. De zijschermen zijn eveneens uitgeklopt om de breedte te benadrukken. Achteraan zijn de lichtblokken eveneens verboden door een lijn, maar die is in tegenstelling tot heel wat andere recente wagens niet verlicht.
Zelfs het profiel is anders dankzij een hertekende raamlijn, ondanks het feit dat de wielbasis van 2,67 m onveranderd is gebleven. De Forester is nu 4.655 mm lang (+ 3 cm), 1.828 mm breed (+ 1,3 cm) en 1.730 mm hoog (idem). Er zijn elf koetswerkkleuren te krijgen en qua velgen heb je de keuze tussen 18 en 19 inch, afhankelijk van de uitvoering.
Groot verticaal scherm, harde maar kwalitatieve materialen
Aan boord is het een bekend zicht als je al eens in een recente Crosstrek of Outback hebt gezeten. De tellers zijn nog steeds analoog, met een klein schermpje ertussen voor de meest essentiële informatie, terwijl je centraal op het dashboard een 11,6-inch aanraakscherm krijgt in een verticale positie. Subaru denkt echter aan de ergonomie en houdt nog vast aan fysieke knoppen voor de temperatuur, ontwaseming en het volume. Ook op het stuur krijg je nog veel en duidelijk gemarkeerde, fysieke knoppen.
Je krijgt niet de meest hoogwaardige indruk van de materialen in het interieur van de nieuwe Forester, maar alles voelt wel stevig aan en zou lang moeten meegaan. Verder zijn er nog handige snufjes zoals een opbergvak voor je zonnebril in het plafond, uitschuifbare verlengstukken voor de zonneschermen en een inductielader voor je smartphone in de middenconsole, onder de USB A- en C-poorten en zelfs een aux-aansluiting! Je favoriete muziek afspelen vanaf je oude iPod kan dus nog gewoon.
Tenslotte heeft Subaru zijn ‘speelse’ kant laten zien met enkele designdetails: een kolibrie op de voorruit en het zonnedak (omdat een kolibrie ook… achterwaarts kan vliegen. Dat leggen we nog wel uit) en de voetafdruk van mensen op de voordeuren en van honden op de achterdeuren. Je trouwe viervoeter is dus welkom aan boord.
Beleving Subaru Forester
Ruim en praktisch interieur in de Forester
Ondanks wat je zou vermoeden gezien de eerder middelmatige wielbasis van 2.670 mm, is er enorm veel ruimte aan boord van de nieuwe Subaru Forester 2025. Zowel voorin als achterin zit je op comfortabele zetels, die allemaal verwarmd kunnen worden op het hoogste uitrustingsniveau. De koffer is ook ruim, met een volume van 508 tot 1.720 liter met de achterstoelen neergeklapt (in twee delen, 1/3-2/3). Voor meer licht aan boord is er een klein glazen schuifdak boven de voorzetels. En als je meer spullen of een caravan wil meenemen, kan de nieuwe Forester tot 1.870 kg trekken - een belangrijke eigenschap voor heel wat klanten, aldus de woordvoerder van Subaru.
Infotainment van Subaru blijft verouderd
Hoewel het centrale scherm flink is gegroeid ten opzichte van de vorige generatie Forester, is het niet per se moderner geworden. De iconen en graphics lijken nog steeds op die van smartphones anno 2012 en de reactiesnelheid zit ook in die categorie. Ook zijn niet alle menu’s even logisch ingedeeld, en moet je je aandacht van de weg afhalen om de snelheidswaarschuwing uit te schakelen (met als gevolg nog meer irritante piepjes van de aandachtsmonitor). Het goede nieuws is dat draadloze Android Auto en Apple CarPlay wel standaard zijn.
Maar het is aan deze tragere evolutie dat je merkt dat Subaru slechts een kleine constructeur is. En dat merk je ook aan wat er onder de kap schuilt…