Yeelen Möller

18 DEC 2024

Test: Subaru Forester, de boswachter in het nieuw

Na iets meer dan een jaar heeft de zesde generatie Subaru Forester eindelijk zijn weg gevonden naar Europa. Zijn plunje is volledig nieuw, maar onderhuids blijft het bij het vertrouwde…

{"fr":"Subaru Forester sur chemin boueux en forêt, démonstration de capacité tout-terrain.","nl":"Subaru Forester op modderpad in bos, toont terreinvaardigheden."}
{"fr":"Subaru Forester gris dans une forêt dense, sur un sentier couvert de feuilles.","nl":"Grijze Subaru Forester in dicht bos, op een met bladeren bedekt pad."}

"De nieuwe Forester rijdt beter en is comfortabeler dan ooit, maar zijn hoge verbruik en verouderde infotainment zijn afknappers. "

De Subaru Forester is een van de bekendste modellen van de kleine Japanse constructeur (die in België jaarlijks slechts zo’n 500 wagens verkoopt) en maakt al sinds 1997 deel uit van het gamma. Deze zesde generatie werd al in november 2023 voorgesteld in de Verenigde Staten, maar het duurt altijd een tijdje voor nieuwe Subaru’s hun weg vinden naar Europa. Het is een volledig nieuw model, maar wel nog gebouwd op het oude platform, met ook nog steeds dezelfde ‘e-Boxer’ mildhybride benzinemotor. Subaru is namelijk van plan deze soort verbrandingsmotor te blijven aanbieden “zolang het wettelijk kan”. Is deze klassieke aanpak precies wat we missen bij nieuwe auto’s, of mocht er toch iets meer moderniteit zijn?

Advertentie
Advertentie

Design

De zesde generatie Subaru Forester deelt zijn platform met zijn voorganger uit 2018, maar dat zou je op het eerste gezicht niet meteen zeggen. Zijn uiterlijk is namelijk volledig nieuw, met een design dat meer in de breedte gaat. De koplampen hebben nu een zwarte achtergrond en zijn verbonden door een lijn die door de grille en het merklogo gaat. De zijschermen zijn eveneens uitgeklopt om de breedte te benadrukken. Achteraan zijn de lichtblokken eveneens verboden door een lijn, maar die is in tegenstelling tot heel wat andere recente wagens niet verlicht.

Zelfs het profiel is anders dankzij een hertekende raamlijn, ondanks het feit dat de wielbasis van 2,67 m onveranderd is gebleven. De Forester is nu 4.655 mm lang (+ 3 cm), 1.828 mm breed (+ 1,3 cm) en 1.730 mm hoog (idem). Er zijn elf koetswerkkleuren te krijgen en qua velgen heb je de keuze tussen 18 en 19 inch, afhankelijk van de uitvoering.

Groot verticaal scherm, harde maar kwalitatieve materialen

Aan boord is het een bekend zicht als je al eens in een recente Crosstrek of Outback hebt gezeten. De tellers zijn nog steeds analoog, met een klein schermpje ertussen voor de meest essentiële informatie, terwijl je centraal op het dashboard een 11,6-inch aanraakscherm krijgt in een verticale positie. Subaru denkt echter aan de ergonomie en houdt nog vast aan fysieke knoppen voor de temperatuur, ontwaseming en het volume. Ook op het stuur krijg je nog veel en duidelijk gemarkeerde, fysieke knoppen.

Je krijgt niet de meest hoogwaardige indruk van de materialen in het interieur van de nieuwe Forester, maar alles voelt wel stevig aan en zou lang moeten meegaan. Verder zijn er nog handige snufjes zoals een opbergvak voor je zonnebril in het plafond, uitschuifbare verlengstukken voor de zonneschermen en een inductielader voor je smartphone in de middenconsole, onder de USB A- en C-poorten en zelfs een aux-aansluiting! Je favoriete muziek afspelen vanaf je oude iPod kan dus nog gewoon.

Tenslotte heeft Subaru zijn ‘speelse’ kant laten zien met enkele designdetails: een kolibrie op de voorruit en het zonnedak (omdat een kolibrie ook… achterwaarts kan vliegen. Dat leggen we nog wel uit) en de voetafdruk van mensen op de voordeuren en van honden op de achterdeuren. Je trouwe viervoeter is dus welkom aan boord.

 

Beleving

Ruim en praktisch interieur in de Forester

Ondanks wat je zou vermoeden gezien de eerder middelmatige wielbasis van 2.670 mm, is er enorm veel ruimte aan boord van de nieuwe Subaru Forester 2025. Zowel voorin als achterin zit je op comfortabele zetels, die allemaal verwarmd kunnen worden op het hoogste uitrustingsniveau. De koffer is ook ruim, met een volume van 508 tot 1.720 liter met de achterstoelen neergeklapt (in twee delen, 1/3-2/3). Voor meer licht aan boord is er een klein glazen schuifdak boven de voorzetels. En als je meer spullen of een caravan wil meenemen, kan de nieuwe Forester tot 1.870 kg trekken - een belangrijke eigenschap voor heel wat klanten, aldus de woordvoerder van Subaru.

Infotainment van Subaru blijft verouderd

Hoewel het centrale scherm flink is gegroeid ten opzichte van de vorige generatie Forester, is het niet per se moderner geworden. De iconen en graphics lijken nog steeds op die van smartphones anno 2012 en de reactiesnelheid zit ook in die categorie. Ook zijn niet alle menu’s even logisch ingedeeld, en moet je je aandacht van de weg afhalen om de snelheidswaarschuwing uit te schakelen (met als gevolg nog meer irritante piepjes van de aandachtsmonitor). Het goede nieuws is dat draadloze Android Auto en Apple CarPlay wel standaard zijn. 

Maar het is aan deze tragere evolutie dat je merkt dat Subaru slechts een kleine constructeur is. En dat merk je ook aan wat er onder de kap schuilt…

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Mildhybride e-Boxer, later een ‘echte’ hybride Forester?

Er zou in de loop van 2025 een volwaardige hybride Forester worden gelanceerd, maar of die ook naar België komt, is nog niet duidelijk. We moeten het dus doen met dezelfde mildhybride 2.0 e-Boxer van de vorige generatie, maar dan nog wat verder geknepen om de Europese CO2-targets te halen. De atmosferische viercilinder boxer levert op zijn eentje dus nog maar 100 kW (136 pk) en 182 Nm, ten opzichte van 110 kW (150 pk) in de vorige generatie. 

De elektromotor in de CVT-automaat geeft wel nog een boost van 12,3 kW (16,7 pk) en 66 Nm om het verbruik te verlagen en de hernemingen iets vlotter te maken. Hij haalt zijn stroom uit een batterij van ongeveer 0,6 kWh, die tijdens het rijden wordt opgeladen en de auto zelfs heel sporadisch op zijn eentje kan aandrijven. Volgens Subaru een primeur, maar ook de mildhybrides van Stellantis kunnen dit al een tijdje (en hebben een krachtigere elektromotor).

De prestaties zijn dan ook niets speciaals: een sprint van 0 tot 100 km/u in 12,2 seconden (0,4 seconden trager dan de vorige generatie) en een topsnelheid van 188 km/u (identiek gebleven). Volgens Subaru zou je amper een verschil moeten merken van het lagere vermogen, en tijdens onze korte eerste kennismaking op binnenwegen hadden we inderdaad nooit het gevoel tekort te schieten. Maar uit onze ervaring met de vorige Forester weten we dat het een ander verhaal is zodra je je op de snelweg begeeft, waar het hoge koetswerk en het gebrek aan koppel onderin voor lange en luide hernemingen zorgt.

Standaard automaat, betere geluidsisolatie

Het lawaai is te danken aan de CVT-automaat, die standaard wordt meegeleverd. Hoewel die de motor al snel in de toeren jaagt, zorgt dit ook voor vlotte reacties op het gaspedaal en vangt dit het gebrek aan power in de lage toerentallen op. In tijden van traag reagerende automaten en robotbakken met dubbele koppeling, die het liefst zo lang mogelijk in een hoge versnelling blijven om het verbruik laag te houden, voelt de Subaru Forester 2025 erg natuurlijk aan om mee te rijden. Het windgeruis is ook sterk verminderd met deze nieuwe generatie, voor een comfortabelere rit op de snelweg.

Het natuurlijke gevoel is ook te vinden in het stuur, dat goed in de hand ligt en prefect is afgesteld, zowel qua gewicht als qua scherpte. Dat is ook te danken aan een 10% stijver chassis dankzij het gebruik van extra bindmiddel bij de productie. Je kan de Forester goed plaatsen in de bochten, ook dankzij de grote raampartijen rondom - nog iets dat Subaru goed doet, en waar sommige meer ‘progressieve’ constructeurs de mist in gaan. 

De beste terreinwagen in zijn segment

Dat je hem goed kan plaatsen is natuurlijk ook belangrijk in het terrein, waar de Forester kop en schouders boven zijn concurrenten uitsteekt dankzij zijn bodemvrijheid van 220 mm en zijn standaard meegeleverde, permanente vierwielaandrijving. De X-Mode-software heeft een upgrade gekregen en zorgt nu nog vaker voor een perfecte tractie, ook bij het achteruitrijden (vandaar de kolibrie!). Je kan zelfs de pedalen volledig loslaten bij afdalingen, de auto houdt de snelheid perfect aan, waardoor je je enkel hoeft te concentreren op het sturen. 

Hoog verbruik, maar wel realistisch

Maar ondanks al zijn kwaliteiten, en alle moeite van Subaru om zijn boxermotor zo efficiënt mogelijk te krijgen, botst de Forester nog steeds op één groot struikelblok dat zijn populariteit in België tegenhoudt: een normverbruik van 8,1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 183 g/km. Dat doet de concurrentie simpelweg beter, maar er is een kleine troost: in tegenstelling tot zijn op de labotests afgestelde rivalen, is het WLTP-verbruik van de Forester wel gewoon een afspiegeling van de realiteit. We sloten onze test dan ook af met een gemiddelde van 8,5 l/100 km.

Prijs

Hoeveel kost de Subaru Forester 2025 in België?

De Subaru maakt zijn Benelux-première op het Autosalon van Brussel, waar ook de verkoop van start gaat met de First Edition. Dat is een compleet uitgeruste uitvoering met specifieke grijze accenten en accessoires voor een prijs van 46.995 euro. Het volledige gamma zal uiteindelijk bestaan uit drie uitvoeringen, die vermoedelijk bij een dikke 40.000 euro zullen beginnen. Daarmee is de Forester in aanschaf iets goedkoper dan de Toyota RAV4 (vanaf 44.950 euro) en de Honda CR-V (vanaf 48.635 euro), maar duurder dan de Volkswagen Tiguan (38.790 euro) en Hyundai Tucson (35.249 euro). Rivalen die zuiniger en moderner zijn, maar niet per se comfortabeler, en vooral minder goed zijn uitgerust vanuit de fabriek.

Verdict

De nieuwe Subaru Forester 2025 werkt een paar van de grootste nadelen van zijn voorganger weg: hij ziet er moderner uit en is comfortabeler geworden, vooral op de snelweg, dankzij een betere geluidsisolatie en ergonomische zetels. Hij rijdt heel natuurlijk onder alle omstandigheden en zijn terreinvaardigheid staat op zeldzame hoogte binnen het segment. Maar we hebben het gevoel dat Subaru te veel naar zichzelf kijkt, en te weinig naar de rest van de markt. De Forester heeft dus geen moderne turbomotor of hybride aandrijflijn, en ook het infotainment loopt enkele jaren achter op de norm van vandaag. Wie van de oude Forester komt, zal blij zijn met de vernieuwingen, maar we betwijfelen of Subaru hiermee veel nieuwe (Belgische) klanten zal lokken. 

Advertentie
Advertentie