In het
voorjaar had Duitsland al beslist om kopers van een elektrische auto een
subsidie toe te kennen van 4.000 euro. Een deel van dat geld (1.000 euro) komt
van de overheid, de rest van de constructeurs zelf. Vandaag hebben onze
oosterburen aangekondigd nog een flinke stap verder te gaan: de premie gaat
omhoog van 4.000 naar 9.000 euro omdat de overheid haar deel optrekt naar 6.000
euro op elke auto die voor 31 december 2021 wordt besteld. De bedoeling is
uiteraard om de zwaar getroffen auto-industrie na de coronacrisis een duw in de
rug te geven. Opvallend is wel dat de Duitse regering heel hard inzet op
elektrische auto’s, want voor modellen met een verbrandingsmotor is geen enkele
stimulans voorzien. Een ander niet-verwaarloosbaar detail: de korting geldt
enkel voor modellen met een prijs van minder dan 40.000 euro. De Audi e-tron
(Sportback), Mercedes EQC en BMW iX3 vallen dus allemaal uit de boot, net zoals
het volledige gamma van Tesla overigens. Winnaars zijn de drieling Seat Mii
Electric/Skoda Citigo iV/Volkswagen e-Up, Hyundai Kona Electric, Kia e-Niro,
Renault Zoé en dergelijke meer. Maar de subsidie lijkt dus in de eerste plaats
vooral merken uit andere landen ten goede te komen…