De ecologische organisatie T&E lijkt niet overtuigd door deze nieuwe brandstoffen: “auto’s die rijden op synthetische brandstoffen stoten even veel NOx uit als motoren die rijden op fossiele brandstoffen.” Erger nog: in vergelijking met een auto die rijdt op E10, zou een auto die rijdt op e-Fuel “veel meer koolstofmonoxide en ammoniak uitstoten.”

Voor de ecologische organisatie is het dus geen echt alternatief voor de elektrische auto: “Zolang brandstof verbrand wordt in motoren, zal de lucht in onze steden toxisch blijven. […] Elektrische auto’s zijn een properdere, efficiëntere en betaalbaardere manier om koolstofvrij te worden.” 

Geen  toekomst voor e-brandstoffen?

Toch sluit de organisatie de deur niet volledig voor synthetische brandstoffen. Voor sectoren waar de elektrificatie niet haalbaar is, zoals de luchtvaart, ziet T&E wel een nut. “Synthetische brandstoffen moeten eerder voorbehouden worden aan vliegtuigen die, over het algemeen, niet kunnen rekenen op batterijen om koolstofvrij te worden,” benadrukt T&E. 


?