20191218135418aiwaysu5euroncap.png

Komend jaar start in Europa een offensief van elektrische modellen uit China. Recent vernamen we dat de eerste exemplaren van de Aiways U5 naar het Oude Continent onderweg zijn en dat de elektrische SUV ZS EV van MG op het salon van Brussel zijn Belgische carrière start. Als je nog aan het wachten was op hun veiligheidsrapport opgesteld door de crashtestorganisatie EuroNCAP, dan hebben we nieuws: ze zijn allebei net aan de standaardtests onderworpen.

5 sterren voor MG

20191218135417mgzseveuroncap.jpg

De beste leerling van de klas is die van MG. Hij haalt de maximumscore van 5 sterren en krijgt mooie cijfers in de verschillende subcategorieën: 90 procent voor de bescherming van volwassen inzittenden, 85 procent voor kinderen, 64 procent voor zwakke weggebruikers en 70 procent voor rijhulpsystemen. Volgens EuroNCAP staat zijn veiligheidsniveau op hetzelfde peil als rivaliserende SUV’s uit Europa, Korea of Japan.

3 sterren voor Aiways

20191218135416euroncapaiwaysu5.jpg

Het resultaat is minder flatterend voor de Aiways U5. Hij krijgt slechts 3 sterren op 5, met ronduit slechte punten voor de bescherming van zwakke weggebruikers (45 procent) en voor rijhulpsystemen (55 procent). Volgens EuroNCAP kende de SUV “problemen tijdens de test voor zijdelingse impact, verloor hij alle punten voor de laterale impact tegen een paal en schoot hij net tekort met de werking van zijn automatische remfunctie voor fietsers en voetgangers”. EuroNCAP stipt wel aan dat Aiways zich ertoe heeft verbonden om “te werken aan de aan het licht gekomen zwaktes (…) zodat de U5 vanaf volgend jaar een van de veiligste compacte SUV’s wordt die je kan krijgen”. Afspraak dus voor een tweede sessie om te zien of de beloofde verbeteringen effect hebben gehad.