Elke twee jaar maakt veiligheidsorganisatie EuroNCAP zijn testprocedures strenger. In 2020 verschijnt zo voor het eerst een nieuw soort frontale aanrijdingstest met een mobiele in plaats van de vaste vervormbare structuur die de voorbije 23 jaar werd gebruikt. Op die manier wordt een frontale botsing tussen twee voertuigen beter gesimuleerd en kan niet enkel de impact worden gemeten op de passagiers van de testauto, maar ook op de andere wagen die bij het ongeval betrokken is.
Een andere belangrijke nieuwigheid in de nieuwe tests is de “far-side impact”. Die meet de gevolgen van een zijdelingse aanrijding op de passagiers die in de auto tegen elkaar knallen. Vooral kleinere modellen zullen daar gevolgen van ondervinden, wat ertoe zal leiden dat in sneltempo centrale airbags zullen worden ingevoerd (zoals in de jongste Honda Jazz of Toyota Yaris). Die moeten voorkomen dat inzittenden met het hoofd tegen elkaar botsen als de auto een zijdelingse schok ondergaat.
Het nieuwe protocol zal uiteraard ook meer tests invoeren van de elektronische en ‘geconnecteerde’ rijhulpsystemen. Zo wordt bijvoorbeeld de efficiëntie getest van de automatische noodoproep (E-Call) die tegenwoordig verplicht is in Europa.