Een paar dagen na het trieste overlijden van Sergio Marchionne, de charismatische leider van de groep Fiat Chrysler, worden liefhebbers van Italiaanse auto’s met een tweede afscheid geconfronteerd: de Fiat Punto verdwijnt. Na meer dan 9 miljoen exemplaren over 3 generaties wordt de sympathieke Italiaan definitief uit het aanbod geschrapt zonder echte opvolging.
Vijfentwintig jaar
In de fleur van zijn leven, op zijn 25ste, trekt de Fiat Punto zich dus terug. Ter herinnering: zijn carrière begon in 1993 toen hij de Fiat Uno afloste. Het bolronde autootje kende destijds een onvoorstelbaar commercieel succes dankzij zijn lijnenspel van de hand van Giugiaro. Tussen 1993 en 1999 assembleerde Fiat er meer dan 3,5 miljoen van.
Met verlenging
In 1999 kwam de tweede generatie van de Punto op de markt, zodat de verkoopcijfers van het moederhuis weer een boost kregen. Deze versie kende een carrière met verlenging, want hij bleef tot 2012 in het aanbod. In totaal zijn er meer dan 5 miljoen exemplaren van gebouwd.
De “Grande” fout?
De derde Punto werd oorspronkelijk onder de naam Grande Punto in 2005 op de markt gebracht. Hij was gevoelig langer dan zijn voorgangers en werd daarom aangeboden als een ruimer alternatief voor de Punto II, die bij het begin van de carrière van de “Grande” nog gewoon in het aanbod bleef. Vanaf 2012 werd de jongste generatie de enige overblijver en mocht hij weer gewoon Punto heten. De Grande Punto kende een mooie commerciële start van zijn carrière, maar de verkoopcijfers zakten al snel in. Ondanks een ellenlange carrière van liefst 13 jaar kende de derde generatie niet het succes van zijn voorouders: Fiat wist er ‘slechts’ een miljoen van te verpatsen. De laatste Punto-generatie voor de Europese markt liep van de band in de fabriek van Melfi. Voor de toekomst wil Fiat zich concentreren op zijn 500-familie en op de compacte Panda om de opvolging te verzekeren.