In oktober 2022 opende BYD officieel zijn eerste concessie op Belgische bodem. Sindsdien heeft de constructeur echter niet stilgezeten! Naast de drie elektrische modellen die deel uitmaakten van de lancering in Europa (Atto 3, Han en Tang) die we afgelopen zomer in avant-premère konden ontdekken, zijn er nu nog twee andere modellen beschikbaar (Dolphin en Seal). Daarmee heeft het merk een breed gamma aan elektrische modellen in elke vorm en voor elke prijs in handen. En dan komt er nog een SUV, de Seal U, naar het BYD-gamma in ons land in 2024.
1. BYD Dolphin, vanaf €29.990
De Dolphin is deze zomer het BYD-gamma in ons land komen versterken en zal vanaf oktober op het Belgische asfalt te zien zijn. De Dolphin is het instapmodel van de BYD-familie en moet in de brede zin de drempel voor elektrische mobiliteit verlagen in Europa. Dat doet hij met een zeer scherpe prijs, zonder daarbij zijn prestaties op te offeren! Concreet betekent dit dat je voor een instapprijs voor minder dan de grens van 30.000 euro (29.990 euro) al kan genieten van een batterij van 44,9 kWh met de ultraveilige Blade-technologie van BYD, met een rijbereik van 340 km, zeer correcte prestaties (70 kW/95 pk), een complete standaarduitrusting (met onder meer een standaard meegeleverde warmtepomp) en een zeer ruim interieur.
Merk op dat je naast de instapversie ‘Active’ (die vanaf begin 2024 op de markt komt) ook voor drie andere, meer veelzijdige versies van de Dolphin kan kiezen: 130 kW/176 pk en een batterij van 44,9 kWh voor de Boost of 150 kW/204 pk en een batterij van 60,4 kWh voor de Comfort en de Design. De prijsvork voor deze topversies blijft echter zeer scherp, met een bedrag dat vareert van 30.990 euro (Boost) tot 35.990 euro (Design).
2. BYD Atto 3, vanaf €38.740
De Atto 3 was een van de eerste wapens die BYD in de strijd gooide in België en zit ook in een hogere prijsklasse dan zijn kleine broertje Dolphin. Het model is echter nog steeds een SUV met een scherpe prijs/prestatie/uitrustingsverhouding vergeleken me de concurrentie. Vooral omdat BYD net zijn prijzen gevoelig heeft verlaagd.
In dit geval krijg je een nog veelzijdiger formaat (4,46 m lang tegenover 4,29 m voor de Dolphin) met onder meer een kofferruimte die toeneemt van 345 tot 440 liter, naast een meer dynamisch rijgedrag.
Op technisch vlak beschikt de Atto 3 standaard over een batterij van 60,48 kWh, waarmee hij een comfortabele WLTP-autonomie van 420 km haalt. Zijn elektromotor ontwikkelt dan weer 150 kW/204 pk, wat hem vlotte prestaties geeft voor dagelijks gebruik (0 tot 100 km/u in 7,3 seconden).
Na enkel als ‘First Edition’ gelanceerd te zijn, is de Atto 3 nu beschikbaar in twee verschillende uitvoeringen op onze markt: Comfort (38.740 euro) en Design (40.740 euro). In beide gevallen is de standaarduitrusting zeer compleet. Je moet dus niet in de buidel tasten om te kunnen genieten van een fatsoenlijk aangeklede auto.
3. BYD Han, €72.140
Met de Han klimmen we een trapje hoger in de BYD-hiërarchie. Het model zit dan ook duidelijk in het segment van premium elektrische wagens. Met een lengte van net geen 5 meter richt hij zich op als rivaal voor de Mercedes EQE of de nakende BMW i5. En het is niet enkel qua afmetingen dat hij de strijd wil aangaan met die twee illustere concurrenten. De Han heeft dan ook een indrukwekkende en hoogwaardige uitrusting, met achterin ook nog eens de binnenruimte van een luxelimousine!
De Han geniet ook van de expertise van BYD qua elektrische mobiliteit. Hij heeft een Blade-batterij van 85,4 kWh die hem meer dan 500 km rijbereik schenkt (521 km volgens de WLTP-cyclus), maar ook twee elektromotoren (en dus vierwielaandrijving) die in totaal 380 kW (516 pk) en 700 Nm koppel opwekken. Dat levert prestaties op die niet moeten onderdoen voor zijn prestigieuze concurrenten: 0 tot 100 km/u in amper 3,9 seconden en een topsnelheid van 180 km/u.
Wat de prijzen betreft, krijg je bij BYD steeds een ‘full option’. Hier hoef je geen duizenden euro’s uit te geven in de optielijst. Natuurlijk is de Han niet ‘goedkoop’ met al deze kwaliteiten, met een prijs die vastgelegd is op 72.140 euro. Maar ter vergelijking: de BMW i5 vraagt minstens 73.200 euro voor de instapversie met achterwielaandrijving en 340 pk. Voor de variant met vierwielaandrijving van 601 pk, met vergelijkbare prestaties als die van de Han (0-100 km/u in 3,8 s), betaal je bijna 110.000 euro (109.300 euro)!
4. BYD Tang, €72.140
Wil je genieten van dezelfde premium ervaring, maar heb je liever de vorm van een SUV of heb je 7 zitplaatsen nodig, dan heeft BYD ook de grote SUV Tang in het gamma zitten. Ook hier moet je niet moeilijk doen om de prijs: die is identiek aan die van de Han (72.140 euro) en alles is inbegrepen.
Hoewel hij vrij imposant oogt, is de Tang iets korter dan de berline Han. Hij heeft een lengte van 4,87 m, wat ongeveer even groot is als de Mercedes EQE SUV (4,86 m, vanaf 90.508 euro). Op technisch vlak is de Tang uitgerust met twee elektromotoren, een per as, waarmee hij vierwielaandrijving heeft en een piekvermogen haalt van 380 kW (518 pk) en 680 Nm aan koppel. Daarmee word je nog steeds naar 100 km/U gekatapulteerd in slechts 4,6 seconden. De Blade-batterij die typisch is aan BYD heeft in dit geval een capaciteit van 86,4 kWh en geeft de grote SUV een comfortabele WLTP-autonomie van 400 km.
5. BYD Seal, vanaf €47.740
We sluiten deze kleine rondleiding in de BYD-catalogus af met de Seal, die momenteel middenin zijn Europese lancering zit. Het model neemt de vorm aan van een ‘middelgrote’ elektrische berline (4,8 m) met premium prestaties en eigenschappen. Met andere woorden, een rechtstreekse concurrent voor de Tesla Model 3 (4,70 m), de BMW i4 (4,78 m) en de Polestar 2 (4,61 m). Vooral omdat hij ook een hoogwaardige rijdynamiek biedt voor echte liefhebbers.
Op technisch vlak biedt BYD twee mogelijkheden aan: achter- of vierwielaandrijving. De RWD heeft een elektromotor van 230 kW (313 pk). De versie met vierwielaandrijving voegt daar nog een tweede motor van 160 kW (218 pk) op de voorwielen aan toe, voor een indrukwekkend totaal van 390 kW (530 pk). In beide gevallen biedt de grote Blade-batterij van 82 kWh een rijbereik van meer dan 500 km WLTP: 520 km voor de AWD en 570 km voor de RWD. Ondanks deze indrukwekkende prestaties en een geweldige uitrusting, behoudt de BYD een zeer competitieve prijs: 47.740 euro met achterwielaandrijving (Design) en 52.740 euro met vierwielaandrijving (Excellence).