In de jaren ‘60 was Honda een nicheconstructeur, één met verrassende creaties: van grappige microstadswagens als de N en de Z, tot duivelse roadsters als de S600 en S800, maar niets voor het grote publiek. In 1972 kwam er een revolutie: Honda stelde de Civic voor. Niemand lachte nog, want iedereen zag hoe degelijk het concept was uitgewerkt en hoe stevig hij gebouwd was.
Een Japanse Mini?
Deze Civic van de eerste generatie had beperkte buitenafmetingen: amper 3,4 meter lang! Maar het technische gedeelte was bijzonder: voorwielaandrijving, een dwars geplaatste motor en 4 onafhankelijk opgehangen wielen. En om de concurrentie helemaal op achtervolgen aan te wijzen, was er ook een volledig openende achterklep als optie en een uitstekend aluminium motorblok met bovenliggende nokkenassen!
Civic RS!
Er komen al snel heel wat evoluties en afgeleiden: een handgeschakelde of automatische versnellingsbak, een RS-uitvoering met 76 pk en een handgeschakelde vijfbak, een ecologische CVCC-versie, een koetswerk met 5 deuren, een break...
Vandaag
Met meer dan een miljoen gebouwde exemplaren voor hij vernieuwd werd in 1980, vind je er vandaag geen meer van de eerste generatie in de zoekertjes. De overlevingsgraad is immers heel laag, en dat omwille van roest! Reken op minstens 10.000 euro voor een exemplaar in bijna perfecte staat en ongeveer 5.000 euro voor één in goede staat. Je zoekt best naar een model met handbak, want de automaat had maar twee versnellingen! Veel geluk ook bij het zoeken naar specifieke onderdelen!