De Ford Capri was de Mustang op z’n Europees, maar een pak braver. Een beetje zoals een Big Burger zonder saus en zonder vette kaas. Een interessante auto, waarvan tussen 1969 en 1986 bijna twee miljoen exemplaren verkocht werden.
Terugblik
Terug naar 1969, in Brussel. Ford presenteert er de Capri, een coupé met sportieve allures beschikbaar met een groot gamma motoren, van een kortademige viercilinder tot een dorstige V6. De onderdelen kwamen van populaire modellen, waardoor de Capri een sportieve coupé werd voor iedereen, met een toegankelijke prijs. Zelfde verhaal zoals de Mustang dus, maar dan telkens met enkele cilinders en kubieke centimeters minder.
De Capri nam een hoge vlucht, met een lange carrière van zeventien jaar en bijna 1,9 miljoen verkochte exemplaren. Er waren altijd Capri’s voor alle smaken: van de kleine Capri 1.3 met belachelijke velgen en de prestaties van een brommertje voor de secretaris tot de overstuurde RS2600 voor sportievelingen.
De geschiedenis herhaalt zich
In de wandelgangen wordt gefluisterd dat Ford opnieuw een Capri wil lanceren tegen 2016 of misschien zelfs vroeger. Het platform stamt van de Focus, een uitstekende basis. We veronderstellen dat ook de motoren worden overgenomen, met als uitblinker de (mogelijk nog opgevoerde) motor van de Focus ST.