We hebben het nieuws van de Franse website Caradisiac, dat begin deze maand met de mensen van Ford kon praten in het kader van de lancering van de nieuwe Kuga. Onze collega’s wisten de vertegenwoordigers van het merk met het blauwe ovaaltje te ontfutselen dat de vierde generatie van de Focus geen RS-versie meer krijgt. We weten al van in februari dat de toekomst van deze radicale variant aan een zijden draadje hangt, en dat het sowieso een plug-inhybride moest worden. Anders zou het voor Ford te moeilijk worden om de strenge Europese CO2-normen te halen. Tegelijk zit het merk midden in een gigantische besparingsronde, waarbij fabrieken worden gesloten en het gamma moet krimpen – zie ook de verdwijning van de Ka+. Die twee zaken zouden nu het lot hebben bezegeld van de Focus RS: na de eerste generatie (voorwielaandrijving, 215 pk), de tweede generatie (voorwielaandrijving, tot 350 pk) en de derde (vierwielaandrijving met ‘Driftmodus’ en 350 pk) is het dus gedaan met de charismatische snelle middenklasser. Als het een troost mag zijn: de huidige Focus is er wel als voorwielaangedreven ST met liefst 280 pk en zou later nog iets krachtiger kunnen worden. Maar zo oppermachtig als de RS zullen we dus niet meer zien…