Ford zet stevig in op elektrificatie en wil in Europa enkel nog elektrische personenwagens verkopen vanaf 2030. En dat brengt heel wat investeringen met zich mee, maar ook een kleiner productaanbod en minder platformen. Daarom gaat de autobouwer nu herstructureren in Europa, met 3.800 banen die in de komende jaren verdwijnen.
Geen gedwongen afvloeiingen
De jobs zullen vooral sneuvelen in productontwikkeling en administratie. Het zwaartepunt van de herstructurering ligt in Duitsland, waar 2.300 mensen minder aan de slag zullen zijn binnen enkele jaren (12% van het totale aantal arbeidsplaatsen), voornamelijk in Aken en Keulen. In het Verenigd Koninkrijk, ook een belangrijke markt voor het merk, gaat het om 1.300 jobs of 1 op de 5. De overige 200 jobs zullen verdwijnen in de rest van Europa. Ford benadrukt dat de afvloeiingen niet gedwongen zullen gebeuren. Of er ook een impact is voor België, zoals in Lommel waar vooral aan productontwikkeling en testwerk gedaan wordt, is niet bekend.
Ook al is het voor Ford een moeilijke beslissing, volgens Martin Sander is het een logische evolutie om op termijn minder mensen aan het werk te hebben in de ontwikkelingsafdeling, gezien de evolutie naar elektrisch rijden. “Er is significant minder werk aan de aandrijflijn wanneer we afscheid nemen van verbrandingsmotoren. We gaan naar een wereld met wereldwijd minder platformen waardoor ook minder engineeringwerk nodig is. Daarom moeten we deze aanpassingen doen,” zegt de man die aan het hoofd staat van de ‘Ford Model E’ afdeling voor de elektrische wagens van het merk in Europa. Anderzijds is het merk wel van plan zijn eigen elektrische platform te ontwikkelen in plaats van gebruik te blijven maken van het MEB-onderstel van Volkswagen, dat binnenkort zal leiden tot een eerste Ford-model.