In de jaren 1980 nam het aanbod van kleine, sportieve autootjes explosief toe! Het fenomeen Golf GTI had school gemaakt en heel wat constructeurs stortten zich op dit segment, dat net zoveel imagowinst als geld opbracht. Peugeot begon er vrij laat mee, maar veroorzaakte wel meteen een sensatie met zijn 205 GTI, die zich onmiddellijk heeft opgeworpen als de te kloppen referentie. In 1987 lanceerde de constructeur een tweede salvo met een nog veel radicaler model.
Less is more
Peugeot wou een product aanbieden dat meer bereikbaar was voor een generatie opkomende jonge coureurs en stripte daarom zijn 205. De comfortuitrusting en de geluiddemping werden in de vuilbak gekieperd. Onder de motorkap ruilde Peugeot de 1.6 met injectie van de GTI in voor een kleinere motor van 1,3 liter, maar vroeg wel aan de tuner Danielson om hem onder handen te nemen. En die laatste deed dat met veel enthousiasme en met meer dan beproefde methodes: scherpere nokkenas, grotere kleppen, een rij dikke Weber-carburatoren enzovoort… Uit dit oude blok peuterden ze 103 pk bij 6.800 o/m! Een behoorlijk prettig vermogen als je rekening houdt met het sterk verlaagde gewicht: slechts 790 kilo!
En verder…
De manuele vijfversnellingsbak kreeg een kortere eindverhouding, het stuur was niet langer bekrachtigd en de voorremmen kregen geventileerde schijven. Al hield de achteras het merkwaardig genoeg bij trommels… Voor het koetswerk heeft Peugeot het zich gemakkelijk gemaakt: wit of niets. Wat stickers en witte 13-duimvelgen maken het plaatje af. In het interieur zijn de zaken al even eenvoudig: kuipstoelen, rood tapijt, een toerenteller, en dat is het. De radio? Een zinloze optie, gezien de herrie van de Danielson-motor…
Om mee te rijden
Er is geen twijfel over mogelijk dat deze 205 Rallye werd bedacht om te schitteren in de rallysport: zijn efficiëntie is al even verbluffend als zijn comfort onbestaande is. De woeste motor is compleet karaktergestoord: hem warm starten is een hel, maar eens hij vertrokken is, gaat hij ervandoor en klimt hij wild en met veel lawaai in de toeren! Met een oog op de rode zone en het andere op de weg haalde 205 Rally een schrikwekkend hoog tempo en dartelde hij van ene bocht naar de volgende dankzij een precieze voortrein en… een achtertrein die van zijsprongen houdt. Maar daar staat tegenover dat je alles moet vermijden wat niet lijkt op een klein slingerbaantje, want dan verandert de 205 Rallye in een ware marteling.
Kopen?
Je bent overtuigd? Goed nieuws: er zijn veel 205 Rallyes gebouwd, want er liepen tussen 1987 en 1992 meer dan 30.000 exemplaren van de band. Er is echter ook slecht nieuws: de overgrote meerderheid daarvan is helemaal opgereden in plaatselijke races. Dat is natuurlijk ook waar hij voor was gemaakt. En verder: de exemplaren die niet zijn opgereden, zijn doorgaans in een sloot geëindigd.
Er blijven er dus maar weinig in originele staat over op de markt. En de zeldzame modellen in perfecte staat zijn gewild. Ga uit van 7.000 à 10.000 euro voor een mooie auto. En eentje in concoursstaat kan op een nog hogere prijs rekenen…
Waar je op moet letten
Het eerste waar je op moet letten bij de aankoop, is de staat van het koetswerk! Het behoorlijk levendige weggedrag verleidde heel wat bestuurders om hun grenzen te gaan verkennen en heel wat auto’s eindigden op het schroot! Vergewis je er dus van dat de auto wel degelijk een authentieke “Rallye” is en geen verbouwde 205 1.4 benzine… Roest heeft soms schade veroorzaakt ter hoogte van het batterijvak, de langsdragers en de wielkasten.
De opgevoerde motor is solide zolang hij goed onderhouden is. Exemplaren met hoge kilometerstanden vereisen doorgaans dat de cilinderkop en de segmenten worden vernieuwd. Let op met de afstelling van de carburatoren, want dat kan niet zomaar iedereen. Voor de versnellingsbak moet je weten dat de synchro’s snel afzien. En vergeet ten slotte niet dat deze auto bijna 20 jaar oud is, wat betekent dat de wieltreinen vermoeid zijn, dat er rubbers moeten worden vervangen en dat het interieur vaak helemaal opnieuw moet worden aangekleed.
Onderhoud
De onderhoudskosten zijn die van een oldtimer: een oliewissel om de 5.000 kilometer, de carburatoren moeten om de één à twee jaar worden afgesteld, de bougies moeten alle 15.000 kilometer worden vervangen en het koelcircuit moet elke twee jaar worden ververst. Dat is de prijs van betrouwbaarheid! Qua verbruik zal een lichte gasvoet je belonen met minder dan 10 l/100 km… En zo niet mag je op het dubbele rekenen!