Begin de jaren 2000 mocht Lotus trots zijn op het succes van zijn Elise en Exige. Het waren pure en rauwe sportwagens, gemaakt voor liefhebbers. Misschien iets te veel, zelfs… Daarom begon het Britse bedrijf aan een meer comfortabele GT voor dagelijks gebruik. Daarvoor haalde het een oude naam uit de ijskast: Europa.
Vreemd genoeg stond dit model niet op het chassis van de Elise, maar wel dat van de… Opel Speedster. Gelukkig was het fundament van het merk ook daar aanwezig: een aluminium structuur, een centraal achterin geplaatste motor en een compact formaat (3,9 meter lang). De motor kwam ook van Opel: een 2.0-turboviercilinder van 220 pk, wat een bijzonder comfortabel vermogen was gezien het gewicht van minder dan een ton. Dat laatste was een heuse krachttoer gezien de uitrusting, die veel completer was dan in een Elise: airco, radio, leder overal,…
De Europa werd in 2006 onthuld en wist al snel de pers te verleiden: hij was comfortabeler dan een Elise maar behield toch de typische argumenten van Lotus, namelijk prestaties van de bovenste plank en messcherpe wieltreinen. Helaas volgde het publiek niet. In 2009 verving Lotus het model door de Evora met zijn V6. Wie een meer radicale auto wou, kocht toch een Elise, en voor een dagelijks bruikbare sportwagen ging je elders winkelen, bijvoorbeeld bij… Porsche.
Vandaag, in het kort:
- Zo’n 450 gebouwde exemplaren, waarvan een handvol SE’s met een specifieke uitrusting en een motor van 225 pk.
- De Opel-motor is onverwoestbaar als hij goed wordt onderhouden.
- De waarde zit vandaag rond de 30.000 euro.