In 1971 werd de Bora gepresenteerd, ter vervanging van de elegante Ghibli. Die geraakte begin jaren 70 wat buiten adem: een opstelling met motor voorin, starre achteras en gedateerde stijl vergeleken met radicalere concurrenten, waaronder de Lamborghini Miura.

Eerste Maserati met centrale motor

Maserati presenteerde met de Bora voor het eerst een model met de motor centraal achterin. Die motor was weliswaar niet nieuw, want hij kwam uit de Ghibli. Dat maakte hem niet minder interessant, want het ging immers om een blok dat rechtstreeks uit de racerij was afgeleid. De aluminium V8 met vier bovenliggende nokkenassen produceerde 310 pk en had een cilinderinhoud van 4,7 liter. Vanaf 1974 steeg de cilinderinhoud tot 4,9 liter en het vemrogen tot 330 pk. De versnellingsbak kwam van ZF en telde vijf verzetten.

Verrassende stijl

De Bora was getekend door Giugiaro en had een voor die tijd typische stijl: gracieus, met heel wat chroom en een grote achterruit. De Bora was minder agressief dan sommige concurrenten en zag er vanuit elke hoek elegant uit.

Citroën-elementen

De fusie van Citroën ging niet onopgemerkt voorbij als je naar de specificaties kijkt: hydraulica, voor de bediening van de koplampen via de remassistentie tot de afstelling van de pedalen en het stuur. En de motor voor de toekomstige SM? De V8 bleek uiteindelijk te groot, dus Maserati leidde er een compactere V6 van af. Die was minder geslaagd dan het basisblok, maar diende ook voor een ander model van de Italianen: de Merak.

Schampschot

De Bora was zonder twijfel een uitstekende auto. De remmen vereisten de nodige aandacht omdat de pedaalrespons nogal levendig was, maar verder was deze auto een van de beste GT’s uit zijn tijd: een veilig en efficiënt weggedrag, prima comfort, krachtige motor, geweldige klank,… Maar tussen 1971 en 1978 werden er minder dan 600 exemplaren geproduceerd.

De reden? De olieprijs hielp de verkoopcijfers zeker niet. Bovendien was de hydraulica van Citroën niet feilloos, en was het Maserati-netwerk niet vertrouwd met dit soort problemen.

Vandaag

Vergeleken met zijn rivalen, met de Ferrari Daytona en Lamborghini Miura op kop, is de Bora zeker een koopje. Voor € 200.000 vind je een zeer goed exemplaar. Vandaag kan de hydraulica afschrikken, net als toen, maar de huidige specialisten weten er meer van af. De V8 is betrouwbaar maar duur om te reviseren. Vermijd ten slotte de Amerikaanse exemplaren met hun gruwelijke bumperextensies.