Twaalf uur duurt het naar verluidt om de update voor je ID.3, ID.4 of ID.5 binnen te halen. Maar de generatie 3.0 van de ID software verbetert volgens VW wel de gebruikerservaring, met onder andere vlottere spraakbediening en verbeterde menu’s in de boordcomputer en de HUD, het optimaliseert het laden en brengt een nieuwe snufjes, waaronder semiautonome rijfuncties. Nieuw geleverde auto’s krijgen standaard de nieuwe software, terwijl bestaande modellen die vanaf het tweede kwartaal van dit jaar gratis kunnen downloaden.
Sneller laden
Een van de voordelen van de update die voor iedereen gelden, is dat je je VW ID-model sneller kan laden. Voor de modellen met 77 kWh batterij stijgt het DC snellaadvermogen bijvoorbeeld van 125 kW naar 135 kW, waardoor je onderweg minder land moet wachten tijdens langere reizen. Daarvoor is ook de online slimme e-routeplanning handig, die je route en laadbeurten berekent in functie van de verkeersdrukte, de gewenste batterijcapaciteit bij aankomst, het laadvermogen van de stations onderweg enzovoort.
Door een beter thermisch beheer van de batterij kan je in koud weer ook verder rijden. En voor wie inzit met de levensduur van zijn batterij is er ook goed nieuws: de nieuwe ‘Battery Car Mode’ zorgt ervoor dat je je batterij maar voor 80% oplaadt om die zo minder te belasten en langer laat meegaan. Dat alles is terug te vinden in intuïtievere menu’s die de update met zich meebrengt.
‘Swarm Data’
Sommige nieuwe functies hebben extra sensoren nodig, zoals de optionele Travel Assist-functie met ‘Swarm Data’. Deze uitgebreide adaptieve cruise controle houdt je op je rijvak, maar scant aan snelheden boven de 90 km/u ook de het verkeer rondom de auto en kan zelfs semi-automatisch inhalen wanneer er een tragere voorligger is. Als bestuurder hoef je dan enkel de richtingaanwijzer te bedienen. De ‘Swarm Data’, vrij geïnterpreteerd de kennis van een zwerm VW’s op de weg, maakt gebruik van input verzameld door andere auto’s met dezelfde technologie om bijvoorbeeld Level 2 autonoom rijden mogelijk te maken op regionale wegen met maar één markering (een middenlijn).
De semiautonome parkeerfunctie Park Assist Plus moet met de software-update vlotter werken, en krijgt een optionele ‘Memory Function’. Daarmee kan het tot 5 vooraf geprogrammeerde parkeermanoeuvres opslaan, die je je ID vervolgens kan laten uitvoeren over een afstand van 50 meter aan snelheden lager dan 40 km/u. Van op je oprit je garage binnen rijden bijvoorbeeld, zelfs wanneer daar ingewikkelde bochten voor nodig zijn.