De derde generatie Kia Picanto kreeg eerder al een facelift in 2020 en mag nu opnieuw onder het mes, deze keer voor een ingrijpende vernieuwing! We zien er zelfs een mini-EV9 in dankzij zijn nieuwe lichtsignatuur voor- en achteraan, waarmee de Zuid-Koreaanse stadswagen onherkenbaar is ten opzichte van het oude model. Toch behoudt hij zijn afmetingen van 3,6 m lang, 1,6 m breed en 1,49 m hoog, op een wielbasis van 2,4 m. Kia heeft mooi werk geleverd.



Subtieler aan boord

Hoewel de voor- en achterzijde grondig zijn veranderd, zijn de vernieuwingen aan boord vooral te merken qua technologie en qua standaarduitrusting. De Picanto krijgt voortaan standaard een digitaal instrumentenpaneel van 4,2 inch en een centraal aanraakscherm van 8 inch. Die laatste kan ook draadloos verbinden met Android Auto en Apple CarPlay. Ook qua veiligheid en rijhulpsystemen gaat de Picanto erop vooruit, met standaard 6 airbags, een noodremhulp vooraan en voor de dode hoeken, en ook nog een rijstrookassistent.

Niet alles verandert

De afmetingen blijven hetzelfde, en dus blijft de ruimte aan boord ook onveranderd. De zitplaatsen achteraan zijn nog steeds niet de ruimste, maar ze zijn bruikbaar. Het koffervolume meet nog steeds 255 liter. Onder de motorkap verandert er ook niet al te veel. De Koreaanse stadswagen is enkel nog beschikbaar met 2 atmosferische benzinemotoren die gekoppeld worden aan een manuele of een geautomatiseerde versnellingsbak met 5 versnellingen. 

De eerste motor is een 1 liter-driecilinder, daarboven is er nog een 1,2 liter-viercilinder. Kia onhult het vermogen nog niet, maar we gaan er vanuit dat ze nog steeds 67 en 84 pk ontwikkelen, zoals voordien. De vanafprijs van deze nieuwe Picanto is ook nog niet bekend. We hopen dat hij in de buurt blijft van de 15.290 euro die je voor het huidige model betaalt. De lancering staat gepland voor volgend jaar.