Vincenzo Lancia heeft een opmerkelijk visionaire geest en een verbluffende creativiteit. De liefhebber van techniek let op de kleinste details en is steeds op zoek naar nieuwe oplossingen. Wanneer hij nadenkt over een nieuw model eens de Eerste Wereldoorlog achter de rug is, laat hij een patent registreren voor deze toekomstige auto: voor hem is het traditionele gescheiden chassis gedoemd om te verdwijnen.

Buitengewone basis

Terwijl alle auto’s van het begin van de twintigste eeuw op een traditioneel ladder- of kruisvormig chassis rusten, ontwikkelt Lancia een zelfdragende structuur. De overbrengingsarm loopt niet langer onder de auto door maar gaat er doorheen, via een transmissietunnel. Op die manier kan hij de auto verlagen, met de nodige voordelen voor de prestaties en het rijgedrag die je daarbij mag verwachten. De Lambda, die in 1922 wordt voorgesteld, rust dus op een platform met een ontwerp dat vergelijkbaar is met dat van hedendaagse achterwielaandrijvers.

Het zelfdragende koetswerk is niet het enige innovatieve element van de Lambda, want Vincenzo Lancia ontwikkelt ook een onafhankelijke voorwielophanging. Destijds bestonden de wieltreinen van auto’s namelijk uit starre assen, zowel voor- als achteraan. Onder de motorkap bedachten de ingenieurs van zijn bedrijf een nieuwe motor, met vier cilinders in een V-opstelling. Deze motor evolueerde doorheen de tijd en groeide geleidelijk van 2,1 liter en 49 pk naar 2,6 liter en 69 pk.

Mooi succes

Ondanks een hoge verkoopprijs vindt het model al snel zijn publiek: op 8 jaar tijd worden er 13.000 exemplaren van verkocht. In de autosport boekt het model het nodige succes dankzij zijn uitstekende wegligging. En de rijke klanten genieten van het superieure comfort van deze revolutionaire berline. De auto wordt ook op een minder leuke manier beroemd omdat hij is gebruikt door de moordenaars van Giacomo Matteotti, een afgevaardigde van de Italiaanse socialisten, die in de zomer van 1924 werd ontvoerd en vermoord. Deze liquidatie door de fascistische beweging brengt Benito Mussolini nog sterker in het zadel.

Vandaag

De Lancia Lambda wordt sterk gezocht door liefhebbers van vooroorlogse auto’s, maar is vandaag veel minder courant dan destijds. Als je hem vandaag nog ziet, is het doorgaans met een torpedokoetswerk, een cabrio met vier deuren en vier plaatsen. Je zal er een moeten gaan zoeken in internationale zoekertjes of onder de loten van grote veilinghuizen om er een te vinden. Reken op minstens 120.000 euro voor een eerlijk exemplaar.