Arnaud Henckaerts

25 FEB 2022

Na Italië ook Duitsland voor (niet‑fossiele) verbrandingsmotoren na 2035

Onze Oosterburen willen dat auto’s met verbrandingsmotoren ook na 2035 verkocht mogen worden, op voorwaarde dat ze daarbij gebruikmaken van niet-fossiele brandstoffen.

De door Europa voorgestelde ban op verbrandingsmotoren in auto’s vanaf 2035 staat nog ter discussie. Na de Italiaanse minister voor ecologische transitie vorige week spreekt nu ook Volker Wissing, de Duitse minister van Transport, zich uit voor het langer uitstellen van het verbod op de verkoop van auto’s die rijden op benzine en diesel. Hij deed dat ter gelegenheid van zijn eerste ontmoeting met andere Transportministers tijdens de Europese Raad, schrijft de Duitse krant Handelsblatt. De Duitse minister had het daarbij over verbrandingsmotoren met synthetische brandstoffen. Duitsland staat dus achter het koolstofvrij maken van het transport, maar zegt dat het belangrijk is om daarbij “technologisch open te zijn”.

E-Fuels bij Porsche en HVO bij Audi

De Duitse auto-industrie levert dan wel grote inspanningen voor de elektrificatie van het wagenpark, toch blijft het ook investeren in onderzoek naar nieuwe technologieën voor verbrandingsmotoren. Oliver Zipse, de CEO van BMW, had Beierse parlementsleden eerder deze maand al gewaarschuwd voor de te snelle uitfasering van verbrandingsmotoren. Porsche zet ondertussen in op e-Fuels, al is niet iedereen ervan overtuigd dat die zo proper zijn als wordt beweerd.

Audi heeft deze week dan weer groen licht gegeven voor het gebruik van HVO in sommige van zijn V6 dieselmotoren. HVO staat voor Hydrotreated Vegetable Oil, behandelde plantaardige olie, een hernieuwbare energiebron die zorgt voor een netto CO2-besparing van 70 tot 95% in vergelijking met traditionele diesel. Die brandstof is al goedgekeurd voor het gebruik in heel wat bestelwagens, wat doet vermoeden dat dat voor de meeste personenwagens ook zou kunnen. HVO is zelfs al verkrijgbaar in sommige tankstations, alleen is de kost om het product te maken vrij hoog. Dat, en het feit dat de accijnzen even hoog zijn als op traditionele diesel, maken het op dit moment tot een duur nicheproduct.


?

Advertentie
Advertentie
Advertentie