20200207080950audia3.jpg

Op de eerste beelden van een nog vrij fors gecamoufleerde auto kunnen we alvast zien dat de nieuwe A3 vooraan de stijlcanons van de meest recente producten van het merk overneemt. Geavanceerde led-matrixkoplampen moeten daar de weg optimaal uitlichten. In zijaanzicht lijkt de achterruit iets schuiner te staan, terwijl de vijfdeurs Sportback zijn kenmerkende derde zijruitje behoudt.

20200207081022audia3.jpg

De rode remklauwen lijken te suggereren dat we hier al naar de sportievere S3-variant kijken, maar of die dan techniek van de toekomstige VW Golf 8 GTI kiest of net zoals de Skoda Octavia RS een plug-inhybride wordt, is nog niet duidelijk. De S3-hypothese wordt trouwens achteraan bevestigd door de vier uitlaatpijpen en de diffuserachtige uitsnijding van de achterbumper.

20200207080952audia3.jpg

MQB

Net zoals de nieuwe Seat Leon, Skoda Octavia en VW Golf 8 staat de nieuwe A3 op een geëvolueerde versie van de MQB-architectuur. Dat betekent dat de hardware tussen al die modellen verregaand inwisselbaar is. Audi wil vooral het verschil maken met zijn eigen set-up van alle systemen.

20200207080958audia3.jpg

Daarom looft het ook breeduit de nieuwe variabele schokdemping, die voortaan werkt met een klep die meer of minder vloeistof in de dempers laat stromen in plaats van een magnetische vloeistof die door een elektrisch veld wordt beïnvloed. De Duitsers verwijzen verder naar de nieuwe quattro-vierwielaandrijving, waarvan de Haldex-koppeling achteraan tegen het achterdifferentieel is geplaatst en tot 100 procent van het koppel naar de achterwielen kan sturen.

20200207080951audia3.jpg

De A3 Sportback krijgt verder nog de progressieve besturing van de groep, die meer direct wordt naarmate het stuur verder wordt afgedraaid. De nieuwe A3 wordt volledig onthuld tijdens het salon van Genève begin maart.

20200207080959audia3.jpg