Ford heeft zopas een nieuwe generatie onthuld van zijn bestelbreak Tourneo Connect. Bijna vier jaar na de eerste intentieverklaring is dit model de eerste concretisering van een nauwe samenwerking met de VW-groep rond bedrijfsvoertuigen, autonoom rijden en EV’s, want de nieuwe Tourneo Connect is technisch gezien een tweelingbroer van de Volkswagen Caddy. Binnen afzienbare tijd mogen we trouwens een nieuwe Ford Ranger verwachten die meteen als basis dient voor de opvolger van de VW Amarok, en later komt er nog een grotere bestelwagen op basis van de Ford Transit Connect.
Onmiskenbaar
Maar goed, terug naar de Tourneo Connect. Zoals eerdere spionagebeelden al verraden hebben is de nieuwkomer onmiskenbaar een VW Caddy met een ander kleedje. Vooraan hebben de designers die verwantschap nog goed weten te camoufleren door met het design van het radiatorrooster en de koplampen te spelen, maar achteraan kan de Ford zijn VW-roots niet verbergen.
En wanneer je instapt, springt meteen het kenmerkende digitale dashboard van Volkswagen in het oog, net zoals de bedieningsknoppen voor de klimaatregeling, de versnellingspook, de stoelen en dergelijke meer.
TSI wordt EcoBoost, TDI wordt EcoBlue
Ook onder de motorkap is het al VW wat de klok slaat, met keuze tussen een 1.5 “EcoBoost” (eigenlijk een TSI) met 115 pk of twee vermogensversies van de 2.0 TDI, pardon, EcoBlue, van 102 of 122 pk. Een manuele zesbak is standaard, een DSG-7 is een optie. En dankzij de VW-connectie is de Tourneo Connect voor het eerst verkrijgbaar met vierwielaandrijving, op voorwaarde dat je de handgeschakelde 2.0 EcoBlue met 122 pk kiest.
De nieuwe Ford Tourneo Connect komt in het voorjaar van 2022 op de markt in Europa.