Na zijn debuut te hebben gemaakt op de Japanse markt, wordt de 4e generatie Nissan X-Trail nu gelanceerd in Europa met een heel pak nieuwigheden. Het exterieur is nieuw, gespierd en robuust, maar het interieur is quasi identiek aan dat van de nieuwste Qashqai. De digitale tellers en het centrale display meten allebei 12,3 inch en die laatste kan ook geconnecteerd worden met draadloze Apple CarPlay en Android Auto. Deze schermen kunnen nog worden ondersteund door een head-up display van 10,8 inch, het grootste in zijn segment. En het is niet enkel de technologie aan boord die beide SUV’s van Nissan gemeen hebben...

Milde of complexe hybridisatie

De X-Trail is beschikbaar met twee motorisaties. Om te beginnen is er een 1,5 liter turbobenzine met een Mild Hybrid-systeem op 12 V, voor een totaal van 163 pk en 300 Nm aan koppel. Deze motorisatie drijft enkel de voorwielen aan via een automatische versnellingsbak. Maar het paradepaardje is wel de e-Power-variant, met dezelfde technologie die we konden ontdekken in de Qashqai. Dezelfde benzinemotor drijft een 204 pk (150 kW) en 330 Nm sterke elektromotor aan voorin. De verbrandingsmotor is echter nooit rechtstreeks verbonden met de wielen, het vermogen dat wordt geleverd komt dus exclusief van de elektromotor.

Eigenwijze vierwielaandrijving

We zijn nog niet helemaal klaar met wat zich afspeelt onder de motorkap, want deze X-Trail kan ook uitgerust worden met dezelfde e-4ORCE-technologie als in de Ariya! Daarbij gaat het om een volledig elektrische vierwielaandrijving. Deze technologie is enkel beschikbaar op de e-Power, aangezien hij een tweede elektromotor toevoegt op de achteras. Het totale vermogen klimt daarmee tot 213 pk (157 kW).



Voor (grote) gezinnen

Bovenop de verschillende mogelijkheden onder de kap, zal je ook moeten kiezen in de koffer, aangezien de nieuwe X-Trail met 5 of 7 zitplaatsen beschikbaar is. De derde zitrij is bedoeld voor kinderen of voor in noodgevallen, aangezien hij is ontworpen voor passagiers van minder dan 1,6 m lengte. Als je de derde zitrij neerklapt, ontstaat er een koffervolume van 585 liter. Nissan heeft deze SUV ontworpen als gezinswagen, aangezien de achterdeuren tot 90° openen, wat praktisch om bijvoorbeeld een kind in een kinderstoel te plaatsen. Het is nu alleen nog wachten op de prijs en wanneer hij bij de dealers zal arriveren.