De Ranger is een wereldwijd succes voor Ford. Deze pick-up wordt in meer dan 180 landen verkocht. Hij maakte, zij het met vertraging, ook zijn opwachting in de Verenigde Staten, als ‘kleine broertje’ van de populaire F-150. 

Marktleider in Europa

In Europe blijft de Ranger ontegensprekelijk marktleider in zijn segment. De huidige generatie is momenteel goed voor een marktaandeel van bijna 40%! Deze derde generatie blijft echter nog een tijdje op de markt, want het nieuwe model kan pas eind 2022 besteld worden voor levering in 2023. 

Verlengde wielbasis

Qua stijl werd de Ranger ontworpen om “vertrouwen te wekken”. Op technisch vlak staat hij op een chassis met een 5 cm langere wielbasis en met 5 cm extra spoorbreedte. De ingenieurs van Ford hebben de schokdempers van de achterophanging ook naar de buitenkant van de chassisbalken verplaatst om de Ranger een beter weggedrag te bezorgen. Het voorste gedeelte van de structuur werd trouwens herwerkt om plaats te maken voor een V6 en “andere aandrijfmogelijkheden”. Een plug-in hybride zou later zijn opwachting maken in de catalogus van de Ranger. 

2.0 of 3.0 l

In eerste instantie zal deze nieuwe Ranger in Europa verkrijgbaar zijn met een 2.0 liter grote viercilinder diesel met enkele of dubbele turbo. Het grote nieuws is de komst van een 3.0 liter V6 turbodiesel onder de motorkap van de Ranger. 

Klanten krijgen ook de keuze uit twee systemen voor de vierwielaandrijving: een elektronisch inschakelbaar systeem dat ook tijdens het rijden ingeschakeld kan worden of een nieuw systeem met permanente vierwielaandrijving. 

12 duim

Vooral het interieur van deze nieuwe Ranger onderscheidt zich van zijn voorganger met de integratie van verschillende geconnecteerde features (SYNC 4) en grote schermen. De bestuurder vindt voor zijn neus een digitale tellerpartij, terwijl een grote verticale tablet van 10,1 of zelfs 12 duim groot zijn opwachting makt op de middenconsole. 

Praktischer

De Ranger blijft natuurlijk vooral een werkpaard. Deze vierde generatie profileert zich als praktischer dan ooit dankzij een aantal nieuwe snufjes. De 5 cm bredere laadbak zorgt ervoor dat grote bouwplaten platgelegd kunnen worden. Er is ook een stevigere plastic laadbakbekleding, nieuwe verankeringspunten en een nieuw systeem voor het indelen van de laadbak of nog een achterklep die dienst kan doen als mobiele werkbank dankzij een geïntegreerde meetlat en klemmen. 


De nieuwe Ranger zal gebouwd worden in de Ford-fabrieken in Thailand en Zuid-Afrika. Hij zal trouwens ook dienstdoen als basis voor de volgende generatie van de Volkswagen Amarok.