Voor zijn eerste marktintroductie in 2014 koos de middelgrote SUV van Lexus voor een ‘originele’ stijl. Genoeg om indruk te maken en een zeker succes te kennen – of toch naar Lexus-normen – met 170.000 verkochte exemplaren. Sinds zijn lancering was de NX op die manier goed voor een derde van de totale Lexus-verkoop in Europa. Hoewel deze tweede generatie in grote lijnen dezelfde geest volgt, kiest hij deze keer toch voor een iets meer conventionele look.
Om de aandacht te trekken kan deze tweede uitgave echter wel nog steeds rekenen op een gigantisch radiatorrooster in pure Lexus-stijl. Over de hele kont loopt een originele lichtgevende strip, boven de L-vormige achterlichten. Verder is de naam ‘Lexus’ voortaan in drukletters over de hele kofferklep uitgeschreven in de plaats van het traditionele logo.
Onder zijn nieuwe kleedje behoudt de NX algemene proporties bij vrij nauw aansluiten bij die van zijn voorganger. De lengte en breedte gaan er met 2 centimeter op vooruit, de hoogte met 0,5 centimeter. Dankzij het nieuwe GA-K-platform groeit de wielbasis met 3 centimeter. Zo zou er meer plaats moeten vrijkomen voor de passagiers op de achterbank.
Omdat het zwaartepunt verlaagd is (- 2 centimeter), de sporen verbreed zijn en de structuurstijfheid toegenomen is zou de NX ook dynamischer moeten zijn.
In het interieur evolueert het dashboard ingrijpend. De nieuwe bestuurderspost wordt gekenmerkt door een groot aanraakscherm van tot 14 duim. Dat is het zichtbare deel van een nieuw multimediaplatform van Lexus, dat sneller (3,6 keer vlotter dan in zijn voorganger) en vloeiender zou moeten werken. Opvallend is ook dat het ‘touchpad’ verdwijnt, dat weinig ergonomisch was in het gebruik maar waar Lexus tot nog toe de voorkeur aan gaf. Verder is de nieuwe NX compatibel met Apple CarPlay (draadloos) en Android Auto (met kabel).
De tweede generatie van de NX luidt ook de officiële toetreding van Lexus in tot de markt van de plug-inhybrides. Hij kiest dezelfde aandrijflijn als de Toyota Rav4 PHEV. Deze versie met de naam 450+ wordt aangedreven door een 2.5-benzinemotor en twee elektromotoren. Het geheel biedt vierwielaandrijving en een gecumuleerd vermogen van 306 pk. Daarmee tikt hij de 100 km/u aan na iets meer dan 6 seconden. Deze versie onderscheidt zich verder door een forse batterij van 18,1 kWh, genoeg voor een elektrisch rijbereik volgens WLTP van 63 kilometer (en een gehomologeerde CO2-uitstoot van minder dan 40 g/km).
Klanten die de voorkeur geven aan een ‘zelfopladende’ hybride kunnen kiezen voor de 350h-versie, die eveneens een 2.5-benzineviercilinder gebruikt. Zijn hybride systeem ontwikkelt 242 pk. Er is keuze tussen voorwielaandrijving of een vierwielaandrijving met een extra elektromotor in de achteras.
Lexus brengt zijn nieuwe NX in de loop van het vierde trimester van 2021 op de markt in Europa. Tegen het eind van deze zomer zouden de prijzen gekend moeten zijn.?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: