We schreven er al over in december toen de eerste geruchten verschenen over een ‘WRC Edition’ van de Toyota GR Yaris, maar we moesten nog even wachten op de onthulling van de facelift in januari om deze speciale reeks officieel te zien te krijgen. Pardon: de speciale reeksen, want zowel Sébastien Ogier als Kalle Rovanperä mochten hun eigen Edition samenstellen, compleet met een aparte kleurstelling en op maat gemaakte rijmodi. Dit om het succes van Toyota’s team te vieren in het WRC, met vier constructeurstitels en vijf pilotentitels in de laatste zes jaar van het kampioenschap!
Ogier Edition
Beide reeksen zijn gebaseerd op de gefacelifte GR Yaris, met een voortaan 206 kW (280 pk) sterke 1,6 liter-driecilinder en in dit geval enkel met een handgeschakelde zesversnellingsbak, al kan je het gewone model tegenwoordig ook krijgen met een speciale DAT-automaat. Ogier heeft het subtiel gehouden en ook de hulp ingeroepen van Morizo, de rijdersalias van ex-CEO Akio Toyoda. Er is dus zowel een Morizo-rijmodus, voor consistente racetijden, als een Seb-modus, die meer koppel naar de achteras stuurt om de achterkant gemakkelijker te doen uitbreken en zo sneller in te kunnen sturen.
Het koetswerk is in het matgrijze Stealth Grey gespoten en krijgt hier en daar de Franse driekleur als contrasterend detail, met blauwe remklauwen, 18-inch lichtmetalen BBS-velgen, extra stickers en een nieuwe achterspoiler uit carbon. Ook aan boord zie je de Franse vlag terugkomen in de stiksels op het stuur, met daarnaast nog een sierplaatje en de nieuwe rijmodi op de schakelaar gedrukt.
Rovanperä Edition
Voor de jonge tweevoudige wereldkampioen uit Finland mocht het allemaal wat opvallender. Zijn speciale editie springt dan ook meteen in het oog, met de zwart-wit-rode kleurstelling die doet denken aan de rallywagen van Toyota. De achterspoiler is in dit geval instelbaar en aan boord krijg je grijs-blauwe stiksels als verwijzing naar de Finse vlag.
Qua rijmodi is de Toyota GR Yaris Rovanperä Edition ook wat uitbundiger dan die van Ogier. Je krijgt de Kalle-modus, die speciaal is afgesteld om de achterkant te laten uitbreken bij het ingaan van de bocht, om vervolgens de vooras extra in te zetten bij het uitaccelereren en zo de boel weer in een rechte lijn te krijgen. Maar er is ook een Donut-modus, speciaal bedoeld om je banden zo gemakkelijk mogelijk te kunnen oproken terwijl je om je eigen as draait!
Niet voor België
En nu komt het slechte nieuws: de Ogier Edition en de Rovanperä Edition worden in een strikt beperkte oplage gebouwd, maar Toyota geeft nog niet mee hoeveel precies. Wat we wel al weten, is dat ze niet naar België komen. Jammer! We zullen moeten wachten tot als Thierry Neuville eindelijk een titel wint bij Hyundai om onze ‘eigen’ WRC-reeks te krijgen...