Na de lancering van de berline onthult de Astra nu zijn ‘verhuisversie’. We mogen zeggen dat de designers zich niet zwaar hebben overzet om deze Sports Tourer te bedenken, want het gaat gewoon om een langere Astra. Met uitzondering van de lagere tildrempel dan in de berline, waardoor de nummerplaat naar de kofferklep moest verhuizen, is alles identiek. De achterlichten zijn bijvoorbeeld rechtstreeks overgenomen van de vijfdeurs. Dat neemt niet weg het resultaat verre van onaangenaam is.
Intelligente koffer
Hoewel hij 6 centimeter korter is dan de vorige Astra break, biedt de nieuwkomer een iets groter laadvolume: 608 tot 1.634 liter met alle stoelen neergeklapt. Die ruimte probeert bovendien ‘intelligent’ te zijn: de vloer kan in een handomdraai worden gefixeerd in een hoge of een lage positie, of onder een hoek van 45 graden. En als je het bagagescherm niet nodig hebt, past het onder die vloerplaat, ongeacht in welke positie die staat. Dergelijke praktische details kunnen het verschil maken bij dagelijks gebruik.
Iedereen van de partij
Omdat hij is gebaseerd op hetzelfde platform als de Peugeot 308 neemt hij er ook de motoren van over, met inbegrip van de hybrides. Hij is er dus met diesel- en benzinemotoren van 110 of 130 pk en met plug-inhybrides van 180 of 225 pk. Let er wel op dat de koffer van de PHEV’s door de batterij geen mobiele laadvloer heeft en slechts 548 tot 1.574 liter slikt.