Deze speciale uitvoering doet zijn naam alle eer aan. De aparte look, de exclusieve motor en de beperkte productie van slechts 250 exemplaren maken van de Sport Classic een exclusieve Porsche 911 voor ‘diehards’. Hij is gebaseerd op de Carrera S en wordt voorgesteld op het salon van Frankfurt.

Drie jaar

Het duurde drie jaar voor de auto klaar was. Dat geeft meteen blijk van de ernst waarmee de auto ontwikkeld werd. Het ‘Porsche Exclusive’-departement besteedde dan ook heel wat aandacht aan kleine details.

Eendenstaart

Je herkent deze versie al van ver. Het Zagato-dak met dubbele bult, het brede spoor achteraan, de speciale bumper, maar vooral de opvallende eendenstaart, die doet denken aan de Carrera RS uit 1973, maken van de Sport Classic een opvallende verschijning.

23 pk meer

De techniek werd grondig bijgestuurd. De originele 3,8-liter flat-sixmotor met directe injectie ontwikkelt 385 pk. Dankzij een resonantie-inlaat levert hij onder de kap van de Sport Classic 408 pk. Deze versie is alleen verkrijgbaar met een manuele zesbak. Het remsysteem wordt opgewaardeerd en krijgt de befaamde PCCB-remmen (Porsche Ceramic Composite Brakes). Het PASM-onderstel (Porsche Active Suspension Management) ligt twintig millimeter lager, terwijl een mechanisch sperdifferentieel en specifieke negentienduimsvelgen de lijst vervolledigen.

Hard

Wat meteen opvalt binnenin, zijn de aparte sportstoelen. Het middelste deel van de stoel is uitgevoerd in speciaal bewerkt leder. Het leder van de boordplank, de exclusieve kleur van het koetswerk en de dubbele zijdelingse streep over het koetswerk vergroten zijn exclusiviteit. Voor al dat moois moet je wel diep in de beugel tasten. De 911 Sport Classic kost maar liefst 206.305 euro.