Het is niet de eerste keer dat Porsche-CEO Oliver Blume iets loslaat over een hybride 911, want 1,5 jaar geleden al beloofde hij dat die “extreem krachtig” zo worden en dat die nog zou worden gebaseerd op de huidige 911-generatie 992. Een week bevestigde Blume nog maar eens dat die geëlektrificeerde versie van Porsches iconische model eraan zit te komen.

“Het wordt geen plug-inhybride, maar een zeer sportieve hybride uit de autosport”, zo vertelde hij tijdens een conferentie georganiseerd door onze collega’s van Automobilwoche. Wat dat precies betekent op technisch vlak is nog niet duidelijk.

Wanneer die variant er komt, wou Blume nog niet vertellen, maar hij beloofde een marktintroductie “ten laatste halverwege dit decennium”. Dat betekent dus dat er een kans bestaat dat de nieuwe variant er pas tegen het einde van de carrière van de 992 komt, of misschien zelfs in zijn opvolger. Het wordt trouwens niet de eerste hybride sportwagen van Porsche, want in 2013 al lanceerde het merk de plug-inhybride 918 Spyder.

Logisch vervolg op een hybride is een puur elektrische versie. Voor de 911 zou die ten laatste in 2030 komen, maar dan met nieuwe batterijtechnologie. De huidige generatie accu’s is nog te zwaar en zou een te sterke impact hebben op het dynamische evenwicht van de 911. Maar tegen 2030 wil Porsche dat minstens 80 procent van zijn nieuwe inschrijvingen van elektrische modellen komen, dus de 911 zal er hoe dan ook aan moeten geloven. Ter vergelijking: in de drie eerste trimesters van 2021 verkocht Porsche 28.000 exemplaren van de 911 en 28.640 stuks van zijn puur elektrische berline en break Taycan