Porsche bouwt samen met Siemens Energy en een aantal andere internationale bedrijven een fabriek die “bijna koolstofneutrale brandstof (eFuel)” moet gaan produceren. De fabriek zou in 2022 al 130.000 liter synthetische brandstof gaan produceren met behulp van stroom uit windmolenparken. Tegen 2024 moet de capaciteit toenemen naar 55 miljoen liter en tegen 2026 moet dat 550 miljoen liter per jaar zijn. Vanaf halverwege 2022 moet de brandstof de racewagens van de Porsche Mobil 1 Supercup gaan aandrijven.

“eFuels maken het mogelijk om de CO2-uitstoot van verbrandingsmotoren met tot 90 procent te verlagen”, zo zegt Michael Steiner, directielid van de afdeling onderzoek en ontwikkeling van de sportwagenbouwer. Naast synthetische brandstof moet de fabriek ook zogenaamde groene waterstof gaan produceren. Een deel van die waterstof wordt dan omgezet in methanol, die dan weer wordt gebruikt als basis voor de synthetische brandstoffen.

Er hangt wel een pittig minpunt aan het hele project: de fabriek staat in Patagonië, een streek in het uiterste zuiden van Zuid-Amerika. De synthetische brandstoffen moeten van daaruit naar de hele wereld worden geëxporteerd. Het transport dat daarmee gepaard gaat, verloopt niet bepaald koolstofneutraal…

?