In 1972 lanceerde Renault zijn ‘5’, een kleine stadswagen die over twee generaties tot 1996 in productie bleef. Dit jaar viert het model, dat uitgegroeid is tot een icoon, zijn vijftigste verjaardag. Net als het merk vorig jaar een aantal keer deed met de zestigste verjaardag van zijn andere icoon, de R4, maakt het nu een unieke interpretatie van het model, de Renault 5 Diamant. Het werkt daarvoor samen met een Franse ontwerper, ene Pierre Gonalons.

Diamant’

Qua algemene vorm blijft de ‘Diamant’, zoals het Franse merk zijn restomod doopt, trouw aan de lijnen van het originele exemplaar uit 1972, maar voor de rest verandert alles. Te beginnen met de aandrijving. Van een benzinemotor is geen sprake meer, in 2022 is een concept car elektrisch. Dit model moet mensen immers warm maken voor de nieuwe Renault 5, die terugkeert als elektrisch model.

Interessanter zijn de stijlkeuzes die er gemaakt worden. De koplampen springen uit het koetswerk en zijn “gefacetteerd als edelstenen” en het koetswerk krijgt drie lagen lak: goudkleurige pigmenten op een roze basis en een matte vernislaag. Het zorgt voorafgegane een kleur die afhankelijk van het licht anders wordt. Er zijn ook gouden accenten. 


Franse ambachten

De deuren laten zich openen met een vingerafdrukscanner, net als bij een smartphone, en ook het dashboard wordt grotendeels vervangen door een houder voor een smartphone die instaat voor de navigatie en het infotainment. Er zijn wel nog steeds 3 ronde tellers, voor de snelheid, het laadniveau en het uur.


De materiaalkeuze binnenin is bijzonder, met onder andere gerecycleerd marmer voor bet bizar gevormde maar volgens Renault wel functionele stuur. Voor de afwerkingsmaterialen doet het merk exclusief een beroep op Franse bedrijven: Métaphores voor de zetelstof, Le Crin voor de stof op het dashboard uit paardenhaar, tapijten van Pinton… alles om de Franse tradities in de verf te zetten.

Per opbod

Minder traditioneel zijn de NFT’s die Renault van de wagen maakt, die samen met de restomod zelf per opbod verkocht zullen worden. De opbrengst gaat naar Give Me 5, een project rond maatschappelijke verantwoordelijkheid van het merk voor de jongere generaties via sport en muziek.

?