Had je al gehoord van Team Fordzilla? Op grote Europese markten zoals Duitsland, Spanje, Italië, Frankrijk of het Verenigd Koninkrijk heeft Ford een team van simracers samengesteld om de kleuren van het merk te verdedigen in de wereld van de virtuele autosport. Omdat de Benelux een te kleine markt vormt voor een eigen Fordzilla-team hadden de PR-afdelingen beslist om een klein evenementje op poten te zetten om het groeiende belang van deze sporttak bij ons in de verf te zetten. Bovendien kregen de populairste gamers van de Benelux tegelijk de kans om in het echt te proeven van het plezier dat de modellen van Ford Performance geven.
Daarom had Ford ons uitgenodigd naar het immense speelterrein van de Lommel Proving Ground, die als ontwikkelingsbasis dient voor de sportieve modellen in Europa.
Simracers tegen journalisten
Ford Belux en Ford Nederland hadden een kleine competitie in elkaar gebokst om Belgische en Nederlandse gamers te confronteren met autojournalisten. Concreet waren er vier teams met elk vier leden: 4 journalisten van de Belgische gespecialiseerde pers, 4 van hun Nederlandse collega’s, 4 Belgische simracers en 4 Nederlandse gamers.
Wij van VROOM.be konden natuurlijk niet weerstaan aan de lokroep van een “wedstrijdje onder grote kinderen”. Zeker niet omdat dit betekende dat we in een veilig kader maximaal zouden kunnen genieten van de sportwagens van Ford, die zo worden gesmaakt om hun dynamische rijgedrag.
Sterke concurrentie
Wanneer we voor het begin van de wedstrijd aankomen, proberen we onze concurrentie in te schatten. Vooral dan bij de simracers, die we eerlijk gezegd niet echt kennen. Wanneer een Nederlandse gamer komt aanwandelen met zijn gepersonaliseerde helm onder de arm, laat dat weinig goeds vermoeden voor het klassement van de journalisten… Een goede simracer zijn betekent nochtans niet automatisch dat je er ook iets van bakt ‘in het echte leven’. Bij de Belgische gamers maken we kennis met een heel divers staal, van iemand die nog maar pas echt heeft leren rijden tot een ‘echte’ racer die pas onlangs de virtuele autosport heeft leren kennen als gevolg van de Covid-19-pandemie.
Voor elk wat wils
Daarna maken we kennis met de proeven die Ford heeft bedacht om de vier teams te laten kampen. Sommige hadden we verwacht, zoals de slalom met de Puma ST of de donuts die je moet draaien met de Ford Mustang, maar andere verrassen ons…
Zoals die waarbij we een bochtig parcours tussen kegels moeten afleggen in een Ka+ uitgerust met een… omgekeerde besturing – die dus naar links gaat wanneer je naar rechts stuurt en omgekeerd. Of een achteruitrijrace met een aanhangwagen. En dan is er nog de uitdaging waarbij we een zo indrukwekkend mogelijk drift à la Ken Block moeten uitvoeren aan het stuur van een 400 pk sterke… Transit-bestelwagen.
Het zit hem in de details
In de praktijk werden de scores afhankelijk van de proef ofwel subjectief gegeven door de instructeurs van Lommel, of wel objectief door de chronometer of door de strafpunten die we hebben opgelopen voor het aanrijden van een kegel.
In totaal bestond deze toffe dag uit 8 tests:
1. Driften op een rotonde met een Mustang Mach 1
2. Rijden met een Ka+ met omgekeerd stuur
3. Car control met een Skid Car
4. Gymkhana met Puma ST
5. Maneuvreren met een aanhanger in de Ranger Raptor
6. Driften met een Transit van 400 pk
7. Virtuele ronde op het Circuit van Francorchamps in een Ford GT
8. Evaluatie van techniek en coördinatie op de befaamde piste 7 van Lommel
And the winner is…
Uiteraard is deelnemen belangrijke dan winnen. En het is nog beter als je je daarbij amuseert. Dat was absoluut het geval tijdens dit ‘ontspannen’ dagje. Maar elke wedstrijd heeft een winnaar nodig.
Welk team ging dus met de overwinning aan de haal? We laten de organisatie aan het woord: “Het eindresultaat laat geen ruimte voor twijfel. Het klassement per team is gewonnen door de zeer complementaire ploeg van de Belgische journalisten, die in elke beproeving bovengemiddeld wisten te scoren. Het individuele klassement gaat naar een van de Belgische simracers, die de hele dag heel regelmatig heeft gepresteerd, nooit grote fouten heeft gemaakt en mooie prestaties heeft genoteerd.”
?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: