Sinds de 918 heeft Porsche een nieuwe lichtsignatuur, bestaande uit vier elementen die opgesteld staan rond een centrale lens. Deze signatuur is nu terug te vinden op het hele gamma, van de 911 tot de Cayenne. Maar dat verandert in de toekomst. Porsche nodigde ons uit in Weissach om zijn nieuwste verlichtingstechnologie te ontdekken en te testen!
4 elementen, zowel overdag als 's nachts
Met zijn nieuwe technologie, die de naam HD-Matrix krijgt, neemt Porsche afscheid van het centrale element in zijn koplampen en versterkt het zijn lichtsignatuur met 4 elementen, zowel overdag als 's nachts! En versterken is een understatement! Elke koplamp bevat immers in het totaal 32.780 LED's! 16.384 in elk van de twee onderste delen en 6 in de bovenste elementen. Een speciale opstelling waarmee het merk nieuwe functies kan ontwikkelen.
Tal van toepassingsmogelijkheden
Door informatie te gebruiken die voornamelijk afkomstig is van de centrale camera, maar ook van het onderstel, de navigatie en de optionele infraroodcamera, is deze technologie bijzonder efficiënt. Behalve dat de verlichting de weg volgt, detecteert het systeem andere voertuigen heel precies om ze niet te verblinden. Op de snelweg zorgt het ook voor extra verlichting van de rijstrook waarop je rijdt en geeft het bij wegwerkzaamheden de exacte breedte van de auto, inclusief spiegels, op de grond weer. Handig bij het inhalen van een vrachtwagen.
Goed verlicht!
Al deze functies konden we in de praktijk ontdekken! Natuurlijk zorgen de 32.780 LED's voor een uitstekende verlichting! De functionaliteiten voor op snelwegen zullen de ogen zeker minder vermoeien tijdens lange ritten. Maar het meest opvallende is de breedte van de lichtbundel, die het zicht aanzienlijk vergroot.
Binnenkort op het hele gamma, te beginnen met een SUV…
Porsche heeft deze HD-Matrix technologie natuurlijk niet ontwikkeld om voor één model te gebruiken. De 4 lichtelementen kunnen op verschillende manieren worden geplaatst en toch dezelfde functionaliteiten bieden, van de 911 tot de Cayenne! Het is meer dan waarschijnlijk dat we de eerste toepassing van deze technologie zullen terugvinden bij de facelift van de Cayenne, die in 2023 wordt verwacht.