Als er één autobouwer is die geassocieerd wordt met grote motoren, dan is het wel Rolls Royce! Het aantal modellen uitgerust met uit de kluiten gewassen V8 of zelfs V12 motoren van het merk is niet te tellen, maar dat stopt binnenkort. Het imago van het merk komt niet meer overeen met de tijdsgeest, in die mate zelfs dat CEO Torsen Müller-Ötvös een strategie uitgewerkt heeft om beter tegemoet te komen aan de wensen van een nieuw cliënteel dat op zoek is naar 100% elektrische voertuigen.
Een voorsmaakje met de Spectre coupé
Tien jaar geleden deed Rolls Royce al eens een poging om elektrisch aandrijvingen te introduceren, met de 102EX concept car, die niets meer of minder was dan een geëlektrificeerde Phantom. In die tijd was de vraag voor dit soort voertuigen onbestaande, dus bleef de autobouwer de traditionele koers varen gedurende de 10 daaropvolgende jaren. Maar vandaag is de context drastisch gewijzigd. Het cliënteel is veel jonger geworden (gemiddeld 43 jaar!) en dus gevoeliger voor de klimaatzaak, maar het is ook meer geneigd om zelf te rijden (80% vandaag tegen amper 20% in 2010!).
Terwijl Rolls Royce net een topjaar achter de rug heeft, met een verkooprecord, heeft de autobouwer bevestigd dat de Ghost het laatste nieuwe model zal zijn dat het merk op de markt brengt met een verbrandingsmotor. Het zal echter nog tot 2023 duren voor we de eerste in serie gebouwde 100% elektrische Rolls te zien krijgen: de Spectre coupé, die de Wraith zal vervangen.
Bedankt BMW
De toekomstige elektrische modellen van Rolls Royce zullen kunnen rekenen op BMW om de aandrijving te voorzien, en ook de duizend-en-één elektronische onderdelen voor de wagens. De Spectre coupé doorloopt op dit moment een intensief testprogramma, waarbij hij zo’n 2,5 miljoen kilometer zal afleggen overal ter wereld. De foto’s die onze spionnen wisten te maken, getuigen daarvan. Daarmee wordt de Spectre blootgesteld aan alle mogelijke omstandigheden. Afspraak volgend jaar om het langverwachte model te ontdekken!